Stikkontakt ved vaskmaskine

Jeg har en vaskemaskine og tørrerumble der er monteret på denne måde.

400 v stik er der sat en gummiledning i som går ud til en samle dåsr hvor de 2 3 ledet ledninger er monteret til hver sin face.

Jeg er lidt træt af den måde det er monteret på og vil gerne have det lavet på denne måde.
Gummi ledninger skal gå i en samle dåse og derfra går der 2 3 ledet kabler til hver siden 230 v stikkontakt .
 Er det lovlig at gå fra den tykke gummikabel til 2 tynde kabler som går i 2 stikkontakter ??
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Synes godt nok det lyder som en lidt speget måde at gøre det på.
Tror jeg ville få det hele (kraftstikdåse, samledåse m.m.) skiftet til 3 stk CEE 230V stikdåser.

Rent sikringsmæssigt er det andet sikkert heller ikke lovligt. Men det kommer nok lidt an på
hvor mange Ampere sikringsgruppen er på. 
  
Det går ivhertfald ikke med 16A og tynde (1,5mm2) ledninger

mvh

BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Skrevet af Urup på 22 feb 2012 22:44
Jeg har en vaskemaskine og tørrerumble der er monteret på denne måde.

400 v stik er der sat en gummiledning i som går ud til en samle dåsr hvor de 2 3 ledet ledninger er monteret til hver sin face.

Jeg er lidt træt af den måde det er monteret på og vil gerne have det lavet på denne måde.
Gummi ledninger skal gå i en samle dåse og derfra går der 2 3 ledet kabler til hver siden 230 v stikkontakt .
 Er det lovlig at gå fra den tykke gummikabel til 2 tynde kabler som går i 2 stikkontakter ??

Nej det er ikke lovligt, den form for installationer går under kategorien alternative installationer. Sæt en 16A stikkontakt op ved siden af den anden, så undgår du en sammenblanding af tilledninger og fast instalation, som dit forslag består af.

fase
Har kun en 400 V stikkontakt nu som går i den samledåse
Skrevet af Urup på 22 feb 2012 23:34
Har kun en 400 V stikkontakt nu som går i den samledåse

Kan du ikke sætte en 400V stikkontakt op ved siden af den anden? Hvis der er plads. Normalt sløjfer man lednigerne fra den ene til den anden, så begge bliver forsynet fra samme gruppe.

fase
Tror jeg skal have trukket en ny 16 a kabel fra gruppen til en samledåse og derfra til 2 stk 230 v stikkontakter.
Kan man gøre det sådan ???
Det hele skal vel være i 2,5 mm2
Annonce
Skrevet af Urup på 22 feb 2012 23:47
Tror jeg skal have trukket en ny 16 a kabel fra gruppen til en samledåse og derfra til 2 stk 230 v stikkontakter.
Kan man gøre det sådan ???
Det hele skal vel være i 2,5 mm2
Hvorfor trække et nyt kabel, når du bare kan tilslutte dine stikontakter med et kabel fra din nuværende 16A stikontakt. Det gør du ved at sløjfe fra stikontakt til stikkontakt. Er den nuværende 3 fasede stikontakt fældet ind i væggen?


fase
Ja den er indmuret ..
Den er som denne her dog med 5 huller for stik

http://www.greenline.dk/Afbrydermateriel-div-3/400-volt-materiel-81/Afbryder-16A-5pol-3041
Hvis du vil lave det rimelig proffesionelt, hugger du en lignenede ind i væggen ved siden af den nuværende  eller hvor den skal sidde. Hvis der er fliser kan du ikke fjerne de to stikkontakter fra hinanden uden at ødelægge fliserne. Du får den pæneste installation og venner og bekendte vil ikke stille spørgsmål af typen: "Er det noget du har lavet selv?" Jeg skal for en god ordens skyld, gøre dig opmærksom på,  at uanset hvordan du laver det, er det autoriseret arbejde.

fase
Jeg kan godt følge dig.....
problemet er bare at der er 4 meter fra stikkontakten til mine maskiner. og jeg vil gerne have 2 alm 230 v stikkontakter ved maskinerne
Hvis der ikke er fliser skærer du en rille og lægger et 16 mm elektrikerrør ind, ved maskinerne hugger du ud og sætter 2 grønne indmuringsdåser fast med mørtel, sæt det røde låg på mens du pudser rillen og dåserne over, låget skal flugte med væggen..

Derefter ringer du til elektrikeren og bestiller ham til at tilslutte de nye stik, han vil måske sige at det er ulovligt at du selv har fræset, men jeg har endnu aldrig mødt en elektriker der har jublet over at skulle fraæs i mur.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis