Stikkontakt ved vaskmaskine

Jeg har en vaskemaskine og tørrerumble der er monteret på denne måde.

400 v stik er der sat en gummiledning i som går ud til en samle dåsr hvor de 2 3 ledet ledninger er monteret til hver sin face.

Jeg er lidt træt af den måde det er monteret på og vil gerne have det lavet på denne måde.
Gummi ledninger skal gå i en samle dåse og derfra går der 2 3 ledet kabler til hver siden 230 v stikkontakt .
 Er det lovlig at gå fra den tykke gummikabel til 2 tynde kabler som går i 2 stikkontakter ??

Jeg har en vaskemaskine og tørrerumble der er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder godt.....
Hvor nem kan jeg lave det når det hele er bag et skab ????
Kan jeg lade en 5 x 2,5 gå bag i 400 v stik til en samle dåse og fra den sætte 2 stk 230 v stikkontakter som er forbundet med 3 x 1,5 ??
Vil bare lave det hele i dåser der sidder på muret nu hvor det er bag skabet ..

Skrevet af Urup på 23 feb 2012 16:38
Lyder godt.....
Hvor nem kan jeg lave det når det hele er bag et skab ????
Kan jeg lade en 5 x 2,5 gå bag i 400 v stik til en samle dåse og fra den sætte 2 stk 230 v stikkontakter som er forbundet med 3 x 1,5 ??
Vil bare lave det hele i dåser der sidder på muret nu hvor det er bag skabet ..

Så vidt jeg ved må du ikke have 3x1,5mm nogen steder så længe faserne er sikret med 16 amp. og du må heller ikke bruge almindelige stikkontakter, de skal være til 16 amp også.
Så vidt jeg ved må du ikke have 3x1,5mm nogen steder så længe faserne er sikret med 16 amp

Det må man faktisk godt. Det afhænger af hvordan kablet er ført (indmuret/frit) og af omgivelsernes temperatur. Men i de fleste tilfælde er 2,5 et fornuftigt tværsnit, når der er sikret med 16A.

Som jeg forstår spørger, må installationen gerne være syning. I så fald ville jeg nok bare føre to kabler 3x2,5 (eller 5x2,5 hvis det er lettere at få fat i) fra nuværende udtag og til hver af de to stikkontakter, og så droppe den ekstra samling.
Er alle nye stikkontakter godkendt til 16A i dag ??
Fx denne ???

http://www.harald-nyborg.dk/p6136/stikk-enkelt-m-j-staenktaet

Nej, der er mange som kun er godkendt til 10A/13A. Der står intet om den du linker til, så det er umuligt at svare på. Søg på producentens hjemmeside.
Annonce
Stikkontakt med afbryder er godkendt til 16A. Men du må ikke sætte 1,5mm til 16A men du må gerne trække 2,5mm videre til din stikkontakt.

vh AB

Jeg tilbyder billige el radiatorer, så hop ind og find din næste radiator
Skrevet af radiatorel på 17 mar 2012 17:35
Stikkontakt med afbryder er godkendt til 16A. Men du må ikke sætte 1,5mm til 16A men du må gerne trække 2,5mm videre til din stikkontakt.

vh AB

LK har nogle der er godkendt til 16A, ved ikke om alle deres kontakter er dog. Men nu er der mange andre producenter, speceielt hvis man er i harald-skral og sådan nogle steder. Så de er ikke automatisk godkendt til 16A fordi de har afbryder.
Så vidt jeg kan se i kataloget, er der faktisk ingen af LKs kontakter med afbryder der er mærket til 16A, de er alle kun mærket med 13A.
Dem uden afbryder er alle mærket til 16A.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis