El motor kaput?

Min lille afretter/tykkelsehøvl vil ikke køre mere.
Er ikke brugt ret meget, men pludselig lød den "jammerligt", og jeg slukkede skyndsomst. Derefter en grim lugt som brændt ledningsisolering, og nu er den helt død.
Motoren er formodentlig brændt sammen, men jeg kan ikke se noget på den, når jeg piller den ud. At købe en ny motor er økonomisk set urealistisk i forhold til afretterens pris, så defor vil jeg lige spørge:
Kan man selv reparerere motoren  -evt. hvordan?- eller kan nogen lave den slags uden at det bliver for dyrt??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilken type motor er det?

Hvis den er brændt af, så kan man ikke selv reparere, medmindre det er en motor med kul, så kan man være heldig, at det kun er kullene der skal skiftes (men oftes er ankeret også brændt af)

mvh jens

Hej Jens.
Tak for svaret.
Kullene ser fine ud, så det er nok viklingerne der er brændt igennem indvendig, for der er ingen synlige spor.
Tænkte på, om der findes værksteder, som renoverer elmotorer, evt. ombytning.
En ny motor vil koste 11-1200 kr.
Du siger, der er kul i motoren, så er det en 230v motor? Tag den med ud på genbrug i metalcontaineren, hvis den er brændt af, hvad den sansynligvis er. At reparere den kan slet ikke betale sig, med mindre du selv kan gøre det. Der findes værksteder, som reparerer motorer, men du skal op over 4KW, før det kan betale sig, og så er det alligevel tvivlsomt. du kan som regel ikke se om viklingen er brændt over, fordi det som regel sker der, hvor tråden er varmest, nemlig inde i viklingerne. Det kræver en måling, at afgøre om viklingen er brændt over.

fase
Hej fabrin.
Tak for svaret. Det er en 230v motor på 1,2 kW. Er ellers enig med dig.
Prøver om nogen kan bruge resten af maskinen, der er som ny. Sætter lige en annonce i DBA og GG.
Du kunne også prøve at finde en lille 3 faset motor også endten slutte den til 3x 400V eller sætte en kondensator på og bruge den på 230V. Hvis du er heldig kan du måske finde en samme sted som du afleverer den defekte motor.

fase
Annonce

Min gamle Bosch vinkelsliber, lavede nogenlunde det samme, her var det heldigvis kun, en slags støjdæmpningsspole, da den blev fjernet køre den igen.
(umidelbart støjer den ikke i radio eller tv)
mvh jens

hvis der er garanti på den kan du jo få den byttet
ellers er mit råd at finde en passende motor af samme størrelse brugt det er nok en billig kineser motor de er ikke altid så holdbare
jeg kan muligvis skaffe dig en bare jeg ved hvilke omdrejninger og wat den er på opspænding metode er også nødvendig.

PEK

Vov.

Må jeg spørge til hvilken høvl/afrettet du har?

Da du ikke mener at det kan betale sig at renovere din motor.

Har du forsøgt GG eller DBA om du kan finde en motor du kan bruge i stedet for, du kunne jo være heldig at finde en' du kan bruge.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis