Trække vand og varme før støbning

Jeg er ved at forberede til at der skal støbes i min stue og badeværelse og har lige et par spørgsmål til hvordan og hvorledes med rørføringen til vand og gulvvarme.

Det er meningen at både system til vand og til gulvvarme til være under trappen som ses på billedet.

Jeg har lagt 110mm PVC ned sammen med flamingoen både ud af huset samt ind mod køkkenet fra under trappen. 2 stk hver vej.  Mod køkkenet er det gjort da brugsvand pt kommer fra den retning samt fordi der på et senere tidspunkt skal gulvvarme i andre dele af huset den vej. 

Det ene PVC rør bruges altså til fremløb og tilbageløb af gulvvarme og det andet til varm og koldt vand.  Kan varmt og koldt vand godt gå i samme pvc rør uden at det kolde bliver lunkent hvis jeg sætter rørskål på det varme vand?


Lyder det helt ude i hampen eller hvad er jeres mening?



 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja!

Koldt vand burde være ført under isoleringen.

Ellers er det da en god idé med føringsrør til fremtidige arbejder, hvis man ellers får brug for disse. Husk at markere på endepropperne hvor rørene kommer fra og hvilket rum de går til.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

PVC røret ligger under isoleringen. det er bare om jeg skal ligge et tredje for at det kolde skal ligge for sig selv eller evt ligge det varmevand over i samme som gulvvarmen?

Jeg kommer til at lave en midlertidig løsning med brugsvandet da det ikke i slutløsningen skal komme inde fra køkkenet, men da jeg ikke har midlerne til at grave indkørslen op lige pt hvor vandet egentlig kommer fra bliver jeg nød til at få det derinde fra indtil videre.

Nu ved jeg godt at der ikke må være skjulte tilslutninger på pex rør, men hvis der er tale om en midlertidig løsning til gulvet i køkkenet rives op sidst på sommeren, kan det så være forsvarligt bare at pex'e (tilslutningen er jo midlertidig, og ved slutresultetet bruges der en anden kilde)
Samme spørgsmål til fjernvarmen ca 2m hen til gulvvarmetilslutningen under trappen. Kan nemlig ikke komme ind under køkkengulvet som det er lige nu

 

Det er kun det kolde brugsvand som skal ligge under isolering. Varmt brugsvand og gulvvarme og andre rør til fx. radiatorer skal ligge over isoleringen eller til nød lidt nede i denne.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg ville ikke lægge koldt og varmt vand i samme føringrør pga muligheden for kondens på det kolde vandrør/slange.
Jeg ville lægge det varme brugsvand sammen med gulvvarmen.
Men som Gert skriver, burde det kolde vand ned under isoleringen efter mine begreber. Det har jeg i hvert fald gjort her.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det skriver jeg bag øret og sørger for det kolde ligger nederst og for sig selv.
Jeg tror dog jeg vælger at rykke det ene pvc rør op øverst i isoleringen til gulvvarme og varmtvand, og så det andet pvs nederst i isoleringen. Så kan jeg vel bruge det nederste til det kolde vand sådan at jeg kan komme til det hvis der skulle være noget på et senere tidspunkt?

Vi snakker 300mm styrolit flamingo så 110mm PVC fylder alligevel en del i højden

 

Annonce
Det virker da også ret uigennemtænkt at du vil støbe stue og badeværelse først, og så vente med køkken til senere, når dette rum ligger mellem de 2 andre



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Budgettet er ikke til at lave hele huset samtidigt derfor har jeg valgt at dele det op i flere etaper for ikke at gå død i det på et senere tidspunkt. Da Stuen så manglede nyt gulv efter at flere strøer var rådne var jeg nødsaget til at starte der.

 

Du kunne nok leve med det rådne gulv, evt. afdækket med nogle plader lidt tid endnu, således at du kunne lave arbejdet i den rigtige rækkefølge for at få et godt resultat.

Selv i køkkenet kunne du sikkert leve med en smal overdækket opgravning til midlertidig lægning af rør til og fra badeværelset.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

nej stuen var ikke ansvarligt at bruge, plankegulvet opførte sig som en trampolin i den ene ende så måtte starte der. Der var heller ingen isolering under gulvet af nogen form og derfor valgte jeg at hive gulvet op og isolere med 300mm styolit s60, gulvvarme og beton. Det er så betonet der mangler tilbage derinde.

Jeg ønsker dog at støbe samtidigt i badeværelse og stue.

På tegningen har jeg tegnet fjernvarmen på og det er både køkkenet og rummet ved siden af der skal op hvis jeg skal kunne komme derind under da der kun er 40 cm frit under gulvet til at kravle på

 

men vil det være forsvarligt bare at føre varm og kold vand i pex selvom samlingen under køkkengulvet så ikke vil være synlige.

Og hvad med de fjernvarmerør der, hvor kan jeg købe de rør og vil det kunne fungere med at koble pex på der hvor jeg kan komme til under køkkengulvet, indtil køkkenet brækkes op ?

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis