Kardanled, knokkelled

der er vist også flere navne..

Det er min opfattelse, at de yderste kardanled på en drivaksel (på en forhjulstrækker) slides mest og ødelægges med tiden - men hvad med de inderste kardanled? Er her nogen som har erfaring med, hvorlænge de inderste kardanled holder? Jeg tænker bare, at belastningen er den samme og de bør skiftes samtidigt?

Hvordan konstaterer I, at de inderste er klar til udskiftning - rumler de?

pft for gode svar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udvendigt drivakselled kalder vi det i fagsproget. Det der normalt sker, når de yderste trænger til udskiftning, er når manchetten af ælde revner/flækker, så kommer der snavs og smågrus ind i kugleleddet, fedtet (molykotefedt) bliver slynget ud, og  efter en tid kommer disse markante "knække-klanke" lyde når man drejer, og bilen samtidig skal trække, og så er det for sent. Modsat som du spørger, bliver de inderste led sjældent slidt i samme omfang, da det er meget lidt, akslen vrider inde ved gearkassen, uanset hvormeget man drejer. Det kan udtrykkes sådan at de yderste ved fuldt udsving vrider imellem 30-40 gr. mens de inderste vrider 1-3 gr. Håber du kan bruge dette
Ok super Torben - godt svar der afleder endnu et spørgsmål

Jeg sidder lige og staver mig igennem manualen - der står, at hvis de inderste drivakselled er i idu, kan det føles som vibrationer i bilen. Men vibrationer, er det som et forhjul der ude af balance eller nærmere en højfrekvent støj - en lav hyletone??

pft Michael
hvilken bil taler du om???? Nogen gange kan det  være svært at lokalisere, hvor fra der er støj, men det er sjældent fra inderste led. Når du taler om hyletone, og hvis det ændrer sig med farten, men ikke iflg. gearskift, kunne jeg bedre forestille mig et forhjulsleje, det kommer ofte som en svag brummen, der starter ved 40-50 km/t og bliver mere og mere, som farten stiger, og ændrer sig som regel ved svingninger fra højre til venstre eller omvendt

Jeg er ikke meget for at udleverer mig - men der er tale om engelsk Rover, heldigvis på en Honda Accord platform

Jeg kan ikke provokere lyden ved at dreje til nogen siderne - det rimelig konstant, jeg har bemærket, at hvis der komme et bump på vejen og bilen løftes (letter) så forsvinder tonen. Det lyder lidt som diffentialet, men alligevel ikke - jeg kan høre differentialet ved ca. 1000 omdr. i 4 gear (automat) - denne lyd, som irritere mig starter netop ved 40-50 km/t

ok. Kunne nemt være hjulleje, det passer med, at når bilen "løftes" fjernes belastning på hjulleje. Den hylelyd jeg taler om, lyder mest som sporvognene i gamle dage, en brummen, der øges i takt med hastighed. Du kan evt. lokalisere det, ved at løfte et hjul fri af underlaget, få en til at accelerere mens du ligger øret til forskærmen, og derefter samme fremgangsmåde i den anden side
Fint tak - jeg vil undersøge det nærmere i weekenden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis