Ny puds på gammel væg.

Hej, jeg er i gang med at istandsætte et værelse i et gammelt bondehus fra år 1920. gammelt tapet er fjernet og løs puds er banket af. Så har jeg delvis repareret huller og der hvor pudset var banket ned. Jeg har brugt mørtel og cement men har fundet ud af at jeg muligvis skulle have brugt mørtel og kalk i stedet da det er et gammelt hus og pudset virker sand agttig tørt. Hvordan fortsætter jeg bedst? 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville overveje at droppe pudset, og så bare have de flotte gamle mursten som væg, men det er sikkert ikke det du vil kan jeg tænke mig.
Hvordan skal det være når det er færdigt? Glat mur med maling evt. på glasfilt, vandskuret med maling eller..?

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Når alt løst puds er hugget af, og væggen er kostet godt over med en stiv kost, trækker du puds (ikke alt for stiv) på med et murerbræt, og tager efter følgende et stålbræt og trækker op af muren igen så alt det overflødige puds skrabes af. Når dette er fingertørt, tager du et pudsebræt med grov skumgummi og masserer resten ud til en jævn overflade så fladerne på mursten er næsten rene, hvorefter du venter lidt og tager et andet pudsebræt med fin skumgummi og pudser fladen af så den bliver så jævn som mulig. Skumgummi- og filtsbrædder skal jævn dyppes i vand, men ikke være alt for sjaskvåde.
Det bliver pænest hvis du vandskurer en hel væg af gangen før du tager den næste væg.
Når væggene er helt tørre, dvs. hvidtørre efter flere dage med udluftning af rummet, maler du væggen 2 gange med rulle.


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Tak for det Gert. Det jeg var i tvivl om og som måske ikke fremstod så klart var, om det var smart at fortsætte med mørtel og cement til reparationerne da jeg har læst mig til at reparationen ikke må være stærkere end underlaget. så jeg tænkte om det måske var klogest at bruge mørtel+kalk eller om det er lige meget?
brug du bare mørtel med cement

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også