Afbryderen virker ikke

Hej
Jeg er ved at tilslutte en loftslampe i entreen i min lejlighed. Loftsindstallationen er vist lidt gammel. Der er 2 sort ledninger, som er sat sammen, 2 hvide ledninger som er sat sammen og en gul (ikke stribet). Der er kun 1 kontakt/ afbryder til installationen. Jeg har konstateret at de 2 sorte skal være sat sammen og det skal de 2 hvide også, ellers er der ikke strøm i stuen! Min lampeleding har kun to små ledninger: 1 brun + 1 blå.

Mit problem er, at når jeg tilslutter lampen , kan den ikke afbrydes på kontakten i væggen.. Hvad gør jeg forkert?

Jeg har nærmest forsøgt alle kombinationer: hvide til blå og sorte til brun + omvendt + gul sammen med hvide til blå og sorte til brune +  gul sammen med sorte til brun og hvide til blå ..  Sidstnævnte kombi sprang sikringerne da jeg trykkede på kontakten/ afbryderen, men lampen lyste indtil jeg rørte afbryderen.

Håber meget der er nogen som kan hjælpe!

Tusind tak på forhånd

Hilsen Anne Grethe

Ps det skal lige siges at den lampe som hang i installationen før, virkede helt normalt, og kunne tændes og slukkes ved kontakten.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I din installation er de hvide nok det der kaldes fasen, og de sorte nul. De skal rigtig nok være sat sammen for at der er lys i huset.
Den gule, som endelig ikke er den gulgrønne, er tændledningen (i så gamle installationer er der sikkert ikke beskyttelsesleder, gulgrøn, og endelig hvis der er, er den nok rød.)
Altså hvis din installation er rigtig skal den gule til den brune på din lampe og de sorte til den blå på lampen

 

Det er jo fantastisk! Nu virker det! Tusind tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis