Mangler kompression?

Hej folkens

Jeg håber en eller flere af jer kan komme med lidt input på min lille udfordring 

Jeg har en corolla 1,3 fra 96' som lige pludselig ser ud til at have mistet cylinder nr. 4. da bilen hoppen en del i tomgang og har nedsat trækkraft.  Jeg har skiftet tændrør og tjekket at der er tænding på alle cylindre, hvilket der er, så det burde ikke være et tændingsproblem.

Jeg frygter at det er kompressionen der er gået på den enen cylinder. Jeg har følgende symptomer:
- Tændrøret på cylionder 4 er meget sort og fugtigt
- hvis jeg starter bilen uden tændhætte på cylinder nr. 4, er der en lille forskel i rytmen, men ikke det store
- Ventilerne tikker en smule

Nogen der har input til problemet, og gerne input på hvad der kan gøres for at få den 4. cylinder til at gøre sit arbejde ordenligt 

pft
Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis tændrøret er sort og fugtigt, kan det kun skyldes at der ikke er tændning på det tændrør. Prøv at skifte kablet !
bare for sjov kan det lade sig gøre og bytte det kabel med et af de andre, bare for og se om der er forskel på tænding?
Skrevet af molle37 på 21 feb 2012 10:45
Tak for svar, men jeg har tjekket at der er gnist på tændrøret og det er der. Fugten er ikke bezin, nok nærmre olie eller sod

Det er da muligt at der er gnist, men er den kraftig nok ? Du har vel ikke fået byttet rundt på kablerne, så den tænder på er forkert tidspunkt.
nej der er ikke byttet om på kablerne, men jeg må lige prøve med et andet kabel for at se om der skulle være forskel på gnisten (tror det nu ikke). frygter mere at en ventil har sat sig fast/gået i stykker, eller der er gået en stempelring
Annonce
Hvorfor ikke bare få målt kompressionen? Det er hurtigt gjort.

Bent.
Ja en kompression test vil jo afsløre, om der er defekter, og er den ens på alle cylindre, er det nok ikke det der mangler.
(Hvis du har mulighed for at få lavet en tætheds/utæthdsmåling, giver det et bedre billede end en kompressions måling)

Bruger den vand, og ser motorolien ud lidt som maoynnase ?
Så er det en sprungen toppakning.

En brændt ventil, eller defekt stempel/ringe kunne også være en mulighed.

Hvis kompressionen er ok, så få nye tændrør, og målt kablerne ud, eller skift dem.
Fordi at tændrøret kan gnistre, er det jo ikke sikkert der er pover nok, til at gnistre under den varme og tryk der er under driften af motoren.
(er den med en spole til hver cylinder, kan den jo være defekt)

mvh Jens
Et cowboytrick: Pil en ledning fra på tændspolen. Kør med startmotoren og lyt til rytmen. Er der en ensartet rytme, hvor man fornemmer de enkelte kompressioner er den ok, men "løber den over" selvfølgelig også rytmisk, men kun for hver fjerde takt, er det manglende kompression.
Med det billede du beskriver, lyder det som et defekt stempel/stempelring og det er ikke sikkert, det afsløres ved en kompressionstest.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis