Pris jordvarmeanlæg samt effekt

Jeg overvejer at bygge nyt hus, og havde i den forbindelse tænkt mig at lave jordvarme. En kammerat, som bygger samme sted, fortalte imidlertid at det ikke kunne betale sig, da et nyt hus er så godt isoleret, og fjernvarmen er så "billig" i København, at tilbagebetalingstiden bliver alt for lang.

Nogen der kender nogle tal til ovenstående regnestykke?

Hvis jeg stiller følgende "ubekendte" op, hvor stor dyrt et jordvarme anlæg så være til et hus på hhv 200kvm kontra et på 300kvm. Hvad meget varme kan man forventes der produceres, hvad er prisen herpå, og hvad koster tilsvarende fjernvarme?

Ved at det er mange spørgsmål, så hellere svar på nogle af tingene end ingenting.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første du skal finde ud af er, hvad fjernvarmen koster der hvor du vil bygge. Der er kolosale variationer også indenfor korte afstande. Vær især obs på faste afgifter, som let løber op i 10.000 kr pr år. Inden du har forbrugt en eneste kalorie.

Hvis der er tilslutningspligt til fjernvarme eller naturgas (under et kladet kollektiv varmeforsyning) skal du bygge et hus der minimum opfylder lavenergi kl 2015 for at slippe for tilslutningspligten. Det er nu ikke så svært at få et hus derned med dagens isolerinsgsstandarter, men det skal med helt fra tegningsfasen.

Et jordvarmeanlæg koster mellen 100.000 og 150.000 kr.
Fratræk prisen for naturgasfyr / fjernvarmeinstallationen og tilslutningsafgiften! Sidste er også meget varierende.
Du skal bruge noget i størrelsesordenen 7-9 kW varmaanlæg. Til dette formål kræves 400-650 meter slange (afhængig af jordbundsforhold mm). Arealet til at grave slange ned i skal være ca 1,2 -1,3 gange det antal meter slange du skal have lagt ned. Slangerne skal have 1,5 meter afstand til fundament og 60 cm til skel.

Start med at kigge på, om det ser helt sort ud i forhold til den virkelighed du oplever på grunden du skal bygge på. Alternativet kan være en luft/vand varmepumpe, lodrette collectorer (kan bl.a ses på IVT's hjemmeside), men så er vi ovre i noget jeg ikke ved ret meget om.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ring til nogle forskellige jordvarmepumpeleveradør/sælgere og bed dem om at kunne med et tilbud.
Kik evt http://www.varmepumpeinfo.dk/8333 under "positivlisten"

Prøv evt siden heatpump.dk

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis