Opstart til den uvidende

Hej allesammen, jeg er ny herinde, og tænker der er nogen der må kunne anbefale mig en bog som beskriver alt hvad der hedder skruer, søm osv. lidt mere konkret en bog der beskriver hvilke skruer man skal bruge til de forskellige formål.

Hvilke skruer man skal bruge til et bestemt materiale
hvilke som man skal bruge til de forskellige materialer.
Hvor store bore man skal bruge i forhold til rawplugs 

Hvis der er nogle der ved, uh så ville det sgu være dejligt.
Mvh Christoffer 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Chriseffort.

Velkommen til lds.

Da jeg så dit indlæg skrev jeg teksten i google feltet, der dukkede noget op jeg tror du kan bruge, prøv det i første omgang, og jeg tror du er godt på vej, hvad dette angår.

Det første "hit" var Boligus som har noget om de forsk. skruer.

Har aldrig selv tænkt over hvortil de forskellige skruer er passende, har bare brugt dem jeg selv syntes var ok til forskellige opgaver, men det er da også en  måde at angribe tingene på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
"Gør det selv" udgav i sin tid et Søm & Skrue leksikon, fra Fogtdal´s forlag, og dette er da meget nyttigt, bortset fra at de fleste oplysninger er forældede!

Generelt skal søm være 2½ x så lange som det de skal holde fast. Lægter på fladen skal derfor være 2,5 x 37 mm eller 100 mm lange for at lægten sidder fast. Anvendes der skruer skal disse mindst være dobbelt så lange som det de skal fastholde altså 75 mm

Søm og skruer skal ikke dykkes, men slås i plant med overfladen. De fleste skruer er i dag selvskærende, men store skruer bør forbores hvis de skal bruges tæt ved enden af træet, så det ikke flækker. Dykkere skal naturligvis dykkes lidt ned i træoverfladen, men bruges heller ikke så meget undtagen hvor der skal males efterfølgende og man ikke vil se sømmene. Blanke søm sidder bedre fast en galvaniserede søm, som dog bør bruges hvis træer er trykimprægneret, da dette får blanke søm til at tæres op. Ædeltræ (teak, mahogny etc) + lærk, douglas og eg skal fastgøres med rustfrie søm eller skruer, da andre typer tæres op på relativt kort tid.

Skruer med lige kærv bruges faktisk kun til møbler nu om dage, mens alle andre er med krydskærv eller torx, hvor huller ligner manglende møtrik. De sidste er lette at skrue i og ud.





Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så ikke lige det sidste spørgsmål

Der står på de fleste rawlplugs hvor stort boret skal være og hvor dybt hullet skal være. Rawlplugsen skal sættes 1-2 mm dybere end overfladen på væggen, så man kan komme til at spartle og male omkring skuerne. Skal dette ikke udføres så ca. 1 mm, da plugsen somme tider udvider sig lidt ud af hullet, og så skal ud igen da det er ret bøvlet at skære den til efterfølgende.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også