Zink kvist flunke/tag

Hejsa

Et par spørgsmål til de erfarne derude ! Jeg vil have lavet nogle kviste på 1 salens børneværelser til sommer og er lidt i tvivl om den bedste opbygning !

Hvad ser i som det bedste "underlag" til en zink beklædt kvist - altså flunke og tag ?

Jeg overvejer lidt ~100mm reglar(+ isolering imellen) som grundskelet i sidderne/flunkerne:
- På udv side vindpap, trykimp. klemlister og så ru brædder med ~5mm luft - zink direkte her på. I bunden, ned mod siderende, mulighed for ventilering op gennem sidderne.
- På indvendig side af reglar, dampspærre og så en lægte med yderliger 50mm isolering inden gips.

Taget i samme princip, vandrette ~150mm spærtræ, med ~15-20graders kiler til tagfald, vindpap, klemlister, ru brædder og så zink.

Er det helt tosset ? Men andre bruger plader, tagpap, net bag zink...

En anden detalje er "udhæng" - mange laver en lille gesims på front/sidder. Jeg kan godt lide det rene firkantede look, men har det lille udhæng en teknisk fordel ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indvendig fra: 2 lag gips, forskalling i 45x45 pr. 40 cm med isolering mellem, dampspærre (tæt), vægopbygning i regler i mindst 45x145, 2 lag isolering på tilsammen 145 mm, vindpap, trykimprægneret afstandsliste 25x45, 22x95 ru brædder som underlag for zink.
  

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af SlettetBruger-202005 på 20 feb 2012 20:52

Er det helt tosset ? Men andre bruger plader, tagpap, net bag zink...

En anden detalje er "udhæng" - mange laver en lille gesims på front/sidder. Jeg kan godt lide det rene firkantede look, men har det lille udhæng en teknisk fordel ?

Nej, det er ikke helt tosset med den opbygning.

Brædder med luft imellem er bedre end krydsfiner, som har en tendens til at sætte skimmelsvamp på bagsiden.

Nej, det lille udhæng har ingen teknisk fordel, det er smagssag om man er til det ene eller andet, det er faktisk nemmere at lave afslutningsmissigt i hjørnerne, ved ikke at have dette udhæng.
Nu gør det jo ikke alverden om der dannes skimmelsvamp under zinkbeklædningen, da dette ikke påvirker indeklimaet eller medfører råddannelse, men ellers er vi da helt enige, specielt fordi det ofte er nemmere at opbygge et underlag i brædder og materialespildet er derfor også mindre.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Tak for svar.

Jeg har fundet en masse fine snit tegninger på godetage og har købt diverse ERFA.

En anden ting - siderende eller udvendig inddækning ? Udvendig inddækning på om ikke andet være nemmere at lave og billigere ?
Men måske der er andre forhold ?

Min spærafstand i dette gamle hus er pt ~90-100cm, som jeg syntes er for lidt til en kvist. Altså ønsker jeg at udveksle spær. Bør jeg betale en ingeniør for at beregne dette eller kan jeg gå anderledes frem ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det afhænger meget af hvordan dit tag er bygget op, om du skal have en fagmand til at regne det.

Siderenden synes jeg helt klart er den pæneste, men også lidt mere krævende at lave fremfor en alm. inddækning med performbly.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis