Hej igen.
Det du søger er jo et friløb....
Et friløb er også hvad du finder i cyklens bagnav.
Et princip som dette anvendes ved fx Atmosfæriske motorer.
Klippet fra www.motorsamling.dk klik ind under projekter og find under de afsluttede siden med Otto og Langen
Design:
Motoren består af en lodret
cylinder, som er åben til atmosfæren i toppen.
Cylinderen er omgivet af en
kølekappe, hvori kølevandet cirkulerer grundet temp. forskel. (altså uden
pumpe).
I cylinderen er stemplet med fast tandstang, ca. 20 kg vejer enheden.
Tandstangen kører lodret (lineært) i en tandhjulsudveksling, som er integreret
med en friløbskobling og et svinghjul. På de tidligste modeller anvender man to
aksler til dette arrangement, men på de sidste Daimler udgaver nøjedes man med
en aksel. Koblingen, der blev udviklet af Langen, er et meget vigtigt element på
maskinen, idet "arbejdet" fra det nedafgående stempel overføres herigennem til
svinghjulet. Under stemplets opstigning løsnes bremseanordningerne i koblingen,
som herfor roterer frit (som baghjulsnavet på en cykel). På gearakslen findes
endvidere et roterende gear, som kontrollerer glideventil og mekanisk
hævning (ca. 9% af slaglængde af stemplet). Som et sidste element på gearakslen
finder vi et par koniske tandhjul, der driver regulatoren.
Regulatoren åbner
og lukker for udstødningsgasserne gennem en ventil på
udstødningsflangen.
Forbrændingsmaterialet og tændflamme ledes ind i
cylinderen gennem glideventilen, som er forsynet med fornødne kanaler.
Motor cyklus:
Stemplet løftes ca. 9
% fra bundstillingen ved hjælpe af inertien fra svinghjulet. Under denne proces
trækkes "bygassen" ind i forbrændingskammeret sammen med luft. (luft først
derefter gas).
Den konstant brændende "tændflamme" ledes nu ind i
forbrændingskammeret, idet glideventilen åbner for flammen. Glideventilen lukkes
og den antændte gas eksploderer, hvorved stempel og stempelstang skubbes op
gennem cylinderen med stor kraft - friløbskoblingen kører i denne fase på
friløb.
Under stemplet nedkøles forbrændingsmaterialet, og der opstår et
stadigt voksende undertryk, som sluttelig stopper den opadgående
bevægelse.
Under påvirkning af undertryk, udvendigt atmosfærisk tryk og tyngdekraften
bevæger stemplet sig nu nedad mod bunden af cylinderen. Under den
nedafgående bevægelse går friløbskoblingen i indgreb, og trækker
hermed svinghjulet rundt. Alt imens stemplet nærmer sig bunden af cylinderen
stiger trykket. Udstødningsregulatoren sørger nu for, at dæmpe den nedadgående
bevægelse samtidig med at udstødningsgasserne lukkes ud.
Da der anvendes
bygas, er der ikke giftige gasser i forbrændingsmaterialet - disse motorer har
altså kunnet stå i lukkede rum uden fare for forgiftninger.
MVH Njord