envejs tandjul?

hey med jer


jeg er på udkig efter et tandhjul til et lille projekt jeg er igang med

jeg har en motor med et tandhjul på...

og vil så have et andet tandhjul hvor der er en stang på..

men det tandhjul der sidder på motoren skal trække "envejs"

det er lige som på en cykkel.

man kan træde cyklen frem men ikke tilbage så vil pedalerne bare "rulle rundt". mener en morderne cykkel der ikke har fodbremse...

hvad kaldes den slags tandhjul?


gerne på følgene sprog

Dansk
Engelsk
Tysk..

håber i kan hjælpe

 Hey

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At du på nogle cykler har bremse i bagnaget har intet med tandhjulet at gører !
håndværkeren.. ved jeg godt!!!!

det var for at lave et eksempel på hvad jeg mangler!!

og det skal være et tandhjul da det skal trækkes af et andet tandhjul..

men det skal være således jeg kan trække noget den ene vej men hvis hastigheden så blir større på det andet tandhjul skal den motoren bare køre samme fart men det andet tandhjul køre den fart det nu vil indtil det mister fart og motoren igen skal tage over.. LIGE som på en cykel..

 Hey

Hej igen.

Det du søger er jo et friløb....
Et friløb er også hvad du finder i cyklens bagnav.

Et princip som dette anvendes ved fx Atmosfæriske motorer.

Klippet fra www.motorsamling.dk klik ind under projekter og find under de afsluttede siden med Otto og Langen

Design:

Motoren består af en lodret cylinder, som er åben til atmosfæren i toppen.
Cylinderen er omgivet af en kølekappe, hvori kølevandet cirkulerer grundet temp. forskel. (altså uden pumpe).
I cylinderen er stemplet med fast tandstang, ca. 20 kg vejer enheden. Tandstangen kører lodret (lineært) i en tandhjulsudveksling, som er integreret med en friløbskobling og et svinghjul. På de tidligste modeller anvender man to aksler til dette arrangement, men på de sidste Daimler udgaver nøjedes man med en aksel. Koblingen, der blev udviklet af Langen, er et meget vigtigt element på maskinen, idet "arbejdet" fra det nedafgående stempel overføres herigennem til svinghjulet. Under stemplets opstigning løsnes bremseanordningerne i koblingen, som herfor roterer frit (som baghjulsnavet på en cykel). På gearakslen findes endvidere et roterende gear, som kontrollerer glideventil og mekanisk hævning (ca. 9% af slaglængde af stemplet). Som et sidste element på gearakslen finder vi et par koniske tandhjul, der driver regulatoren.
Regulatoren åbner og lukker for udstødningsgasserne gennem en ventil på udstødningsflangen.
Forbrændingsmaterialet og tændflamme ledes ind i cylinderen gennem glideventilen, som er forsynet med fornødne kanaler.

Motor cyklus:

Stemplet løftes ca. 9 % fra bundstillingen ved hjælpe af inertien fra svinghjulet. Under denne proces trækkes "bygassen" ind i forbrændingskammeret sammen med luft. (luft først derefter gas).
Den konstant brændende "tændflamme" ledes nu ind i forbrændingskammeret, idet glideventilen åbner for flammen. Glideventilen lukkes og den antændte gas eksploderer, hvorved stempel og stempelstang skubbes op gennem cylinderen med stor kraft - friløbskoblingen kører i denne fase på friløb.
Under stemplet nedkøles forbrændingsmaterialet, og der opstår et stadigt voksende undertryk, som sluttelig stopper den opadgående bevægelse.
Under påvirkning af undertryk, udvendigt atmosfærisk tryk og tyngdekraften bevæger stemplet sig nu nedad mod bunden af cylinderen. Under den nedafgående bevægelse går friløbskoblingen i indgreb, og trækker hermed svinghjulet rundt. Alt imens stemplet nærmer sig bunden af cylinderen stiger trykket. Udstødningsregulatoren sørger nu for, at dæmpe den nedadgående bevægelse samtidig med at udstødningsgasserne lukkes ud.
Da der anvendes bygas, er der ikke giftige gasser i forbrændingsmaterialet - disse motorer har altså kunnet stå i lukkede rum uden fare for forgiftninger.

MVH Njord


MVH Njord
Skrevet af Eth0 på 20 feb 2012 20:55
håndværkeren.. ved jeg godt!!!!

det var for at lave et eksempel på hvad jeg mangler!!

og det skal være et tandhjul da det skal trækkes af et andet tandhjul..

men det skal være således jeg kan trække noget den ene vej men hvis hastigheden så blir større på det andet tandhjul skal den motoren bare køre samme fart men det andet tandhjul køre den fart det nu vil indtil det mister fart og motoren igen skal tage over.. LIGE som på en cykel..
Så er vi igen ude over hvad tandhjulene gør, hvis jeg forstår dig rigtigt så skal motoren trække ind til farten bliver større end det motoren trækker, og som så kobler ind når farten igen har den hastighed motoren trak med. Men det er sådan set en form for kobling du skal have, med en form for elektronik der "mærker" at hastigheden er større eller mindre endet motoren kan trække. Det er jo i princippet det en elektrisk cykel kan, den har så bare den fordel, som jeg har forstået det, at når hastigheden er større end hvad den kan trække, generere den strøm til akomulatoren.

Annonce
det er sikkert at han søger efter envejs kugleleje.
http://www.schaeffler.dk/content.schaeffler.dk/da/products/productinformation/rotativ_products/drawn_cup_roller_clutches/drawncuprollerclutches.jsp

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis