Nye gipslofter

Hej

Vi skal til at restaurere underetagen i en landejendom fra 1950. Herunder nye gipslofter og nyt el. I den forbindelse bringer jeg lige gripsloft op igen, igen. Der er mange indlæg om samme emne, men der er også mange meninger, så det kan være lidt svært at få det til at hænge sammen.

Her er, hvad jeg har læst mig til og forestiller mig at gøre:

* De gamle rustikbrædder fjernes (jeg håber der sidder gamle pudsede lofter herunder).

* Loftet rettes op med 30 mm høvlet forskalling med 30 cm mellemrum fra center.

* 90 cm plader monteres i to forskudte lag.

* Der spartlers/slibes, sættes filt op osv.

Lyder det fornuftigt?

Overetagen er delvist udnytte og bliver helt udnyttet inden for nogle få år, så jeg tænker, at der ikke skal dampspærer op?

Og så til alle spørgsmålene.

* Vendes gipspladerne på langs eller på tværs af husets længde? Er det ligegyldigt?

* Er det nødvendigt at opsætte to lag?

* Er der nogle producenter, I har specielt gode erfaringer med eller skal jeg bare gå efter bedste tilbud?

* Er det korrekt forstået, at man skærer den forsænkede kant væk på de sider der vender ud mod væggen?

På forhånd tak for tips og gode råd!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt at montere 2 lag, men husk underlag/T-skinner i fritbærende samlinger.
Du kan vende gipspladerne som du har lyst.
Ja, man skærer spartelkanten af ind mod vægge.
I dag kan man få gipsplader med spartelkanter på enderne også.
Jeg ville montere en dampspærre under alle omstændigheder, da du kan få brug for den ved skunke o.l. og det kan jo være at dine planer skrider, eller der sker fugtskader p.g.a. den manglende dampspærre i mellemtiden.

Læs forøvrigt "Hvor Går Grænsen" for gipsplademontage inden du går i gang.
30 mm forskalling lyder dog i overkanten, du kan nøjes med 19 mm. Ellers synes jeg det lyder fornuftigt.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som de andre siger lyder det ikke helt tosset.. Jeg er enig i at der skal opsættes dampspærre, og at det er alt uden lige nok med 19 mm forskalling..
Hvad angår opsætning af plader, så ville jeg montere dem, så de sidder med husets retning.. Det er dog kun for, at gøre montagen nemmere for dig selv.. Husk 3-5 mm luft mellem pladerne..
Jeg vil anbefale Kauf Danogips, da jeg mener de levere den bedste gips, men det er en smags sag..
Hvis der skal trækkes kabler til el-kontakter og opsættes lampeudtag, ville jeg vælge at nedforskalle med 45x45 mm pr. 40 cm, således at dampspærren (opsat på undersiden af bjælkelag) kunne være helt tæt. Mellemrummet kan isoleres i forbindelse med opsætning af 2 lag 13 mm gipsplader, da etageadskillelsen helst også skal være støjdæmpet. Jeg foreskriver og sætter i øvrigt altid 2 x 13 mm gips op på lofter.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af Orla Nautrup på 21 feb 2012 00:08
Det er ikke nødvendigt at montere 2 lag, men husk underlag/T-skinner i fritbærende samlinger.
Du kan vende gipspladerne som du har lyst.
Ja, man skærer spartelkanten af ind mod vægge.
I dag kan man få gipsplader med spartelkanter på enderne også.
Jeg ville montere en dampspærre under alle omstændigheder, da du kan få brug for den ved skunke o.l. og det kan jo være at dine planer skrider, eller der sker fugtskader p.g.a. den manglende dampspærre i mellemtiden.

Læs forøvrigt "Hvor Går Grænsen" for gipsplademontage inden du går i gang.

Fedt nok. Der går jo trods alt nogle materialer og timer i det ekstra lag

"[...] husk underlag/T-skinner i fritbærende samlinger." Du mener, at jeg skal have noget forskalling at skrue ind i, hvis jeg laver hjørner, samlinger etc.?

Hvad skærer man desuden med? Jeg har set folk både save og bruge en hobbykniv.

Hvis jeg laver dampspær, skal det bare være under forskallingen og så ikke noget i gulvet på overetagen, når den tid kommer?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af www.abr.dk på 21 feb 2012 07:33
Hvis der skal trækkes kabler til el-kontakter og opsættes lampeudtag, ville jeg vælge at nedforskalle med 45x45 mm pr. 40 cm, således at dampspærren (opsat på undersiden af bjælkelag) kunne være helt tæt. Mellemrummet kan isoleres i forbindelse med opsætning af 2 lag 13 mm gipsplader, da etageadskillelsen helst også skal være støjdæmpet. Jeg foreskriver og sætter i øvrigt altid 2 x 13 mm gips op på lofter.
Der skal trækkes kabler til lampeudtag etc., så det er ikke nogen dårlig idé. Det vender jeg lige med elektrikeren. Så kan vi blive helt fri for at pille i det eksisterende loft.

Hvorfor foreslår du 40 cm mellem forskalligen? 30 cm passer jo helt perfekt til 90 cm plader.

Giver to lag gips et mere jævnt loft (og bedre finish), eller er det alene for at få mere dødt og støjdæmpende loft?
45 x 45 giver både et stift underlag og plads nok til dåser og kabler og så findes der isoleringsplader på 45 mm, som lettere kan passes til mellem kabler m.v. Krydsisolering isolererer i øvrigt bedre end samme lag mellem bjælker.

Afstanden mellem forskalling kan være 30 eller 45 cm ved 90 cm plader. 

2 lag gips er både mere støjdæmpende og giver mere plant underlag.

Jeg vil dog stadigvæk anbefale dig at pille de eksisterende lofter ned, så du kan få set tilstanden på bjælkerne inden du monterer det nye loft.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af www.abr.dk på 21 feb 2012 08:30
45 x 45 giver både et stift underlag og plads nok til dåser og kabler og så findes der isoleringsplader på 45 mm, som lettere kan passes til mellem kabler m.v. Krydsisolering isolererer i øvrigt bedre end samme lag mellem bjælker.

Afstanden mellem forskalling kan være 30 eller 45 cm ved 90 cm plader. 

2 lag gips er både mere støjdæmpende og giver mere plant underlag.

Jeg vil dog stadigvæk anbefale dig at pille de eksisterende lofter ned, så du kan få set tilstanden på bjælkerne inden du monterer det nye loft.
Arh, det var bare målet på 40 cm der forvirrede mig, men nu kan jeg se, hvordan det hænger sammen

Bjælkerne har det fint. Overetagen er semiuudnyttet, så de er til at komme til, og det ser godt ud.

Skrevet af Peter Farsinsen på 21 feb 2012 08:10

"[...] husk underlag/T-skinner i fritbærende samlinger." Du mener, at jeg skal have noget forskalling at skrue ind i, hvis jeg laver hjørner, samlinger etc.?

Hvad skærer man desuden med? Jeg har set folk både save og bruge en hobbykniv.

Hvis jeg laver dampspær, skal det bare være under forskallingen og så ikke noget i gulvet på overetagen, når den tid kommer?

Ja, altid underlag i samlingerne, for at undgå revner i dine gipslofter, man kan godt bruge forskalling stumper i stedet for T-skinner ja.

Lange snit laves nemmest med hobbykniven, hvorefter man knækker pladen, men en sav kan også bruges.

Der skal ikke dampspærre i gulvet på 1.salen, med mindre det er ned til uopvarmede rum.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også