Rawlplugs til stor belastning

Hej lav-det-selv-folk.

Det her handler ikke lige frem om hus-byggeri, men jeg tænkte at det her måtte være forummet for rawlplugs.

Jeg har investeret i en 'chin up' stang til lejligheden, efter jeg har indset, at jeg ikke får taget mig sammen til at komme i træningscenter. Jeg har tænkt mig at sætte den op på en murstensvæg og har fået fire rawlplugs, min far havde liggende. Målene på dem ses her.

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende de her plugs. Der er fire huller i hvert ophæng.

Tror i det kan holde? Selve stang + ophæng vejer vel 10 kg, og jeg selv 70 kg.

De plugs jeg har, er lavet til en undersænket plade. Jeg skal under alle omstændigheder finde nogle spændeskiver - findes der nogle, så jeg kan bruge de her undersænkede plugs, eller kan jeg ikke bruge dem?

Jeg har kun fire plugs, så jeg skal finde fire (måske otte) nye plugs - nogle anbefalinger? Evt. på nettet? De skal så ikke være undersænkede.

På forhånd tak! VH Bjørn.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har med god erfaring anvendt et system hvor jeg borede 8mm hul, puttede et specielt glasampul i hullet, og bankede et dertil anvendt gevind i hullet med ampullen. Et døgn efter kunne jeg montere hvad som helst.

100% klamp

Det er en ampul med lim i. Og den slags lim er enormt stærkt, og hvis du river hårdt nok i sådan en stang der er monteret i beton, ja så er det ikke limen der giver efter først.

man kan også købe 2komponent lim på tupe, ligesom akrylfugemasse og sådan nogle store tuper. Det er næsten det samme, hvis ikke du kan få fat i de der glas ampuller med lim i.

men tror sagtens det kan holde hvis du giver den 4 franske skruer på en 50mm-80mmm og dertilhørende plugs. så er den ikke til at trække ud..
Brug karm skruer. De er perfekte til jobbet Glem alt andet.
Ja, karmskruer ville også være mit 1. valg.
Tak for alle svarene!

Håndværkeren, der har svaret i den anden tråd, siger, at han ikke tror på, det kommer til at holde uden skruer, der er boltet på den anden sige af muren. Som han rigtigt nok siger, har jeg en del moment på trækket ned, da stangen er ca. en halv meter ude fra væggen. Vil meget gerne høre mere argumentation for / imod holdbarheden.

Kan det evt. løses ved at bolte trekanterne fast til et par brædder og på denne måde 'forlænge' basen af trekanten. Jeg har prøvet at skitsere det her.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis