Rawlplugs til stor belastning

Hej lav-det-selv-folk.

Det her handler ikke lige frem om hus-byggeri, men jeg tænkte at det her måtte være forummet for rawlplugs.

Jeg har investeret i en 'chin up' stang til lejligheden, efter jeg har indset, at jeg ikke får taget mig sammen til at komme i træningscenter. Jeg har tænkt mig at sætte den op på en murstensvæg og har fået fire rawlplugs, min far havde liggende. Målene på dem ses her.

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende de her plugs. Der er fire huller i hvert ophæng.

Tror i det kan holde? Selve stang + ophæng vejer vel 10 kg, og jeg selv 70 kg.

De plugs jeg har, er lavet til en undersænket plade. Jeg skal under alle omstændigheder finde nogle spændeskiver - findes der nogle, så jeg kan bruge de her undersænkede plugs, eller kan jeg ikke bruge dem?

Jeg har kun fire plugs, så jeg skal finde fire (måske otte) nye plugs - nogle anbefalinger? Evt. på nettet? De skal så ikke være undersænkede.

På forhånd tak! VH Bjørn.

 

Hej lav-det-selv-folk. Det her handler ikke lige... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du har set på plugs og skruer, der kan holde til 147 kg hver, betyder det, at du skal belaste dem med 441 kg hver, før de trækkes ud. Det betyder, med en sikkerhedsfaktor på 3, kan du belaste de to øverste med 274 kg. Inden du trækker dem ud, skal du belaste med 882 kg. Dette er beregnet ud fra at du borer dine plugs i mursten og ikke i fuger. Så når resten bliver sat i, bliver dit ophæng nok siddende på væggen.

Gennemgående bolte kan jo være problematiske, hvis man ikke ejer den modsatte side af den væg man ønsker at montere på.

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 22 feb 2012 09:58

Når du har set på plugs og skruer, der kan holde til 147 kg hver, betyder det, at du skal belaste dem med 441 kg hver, før de trækkes ud. Det betyder, med en sikkerhedsfaktor på 3, kan du belaste de to øverste med 274 kg. Inden du trækker dem ud, skal du belaste med 882 kg. Dette er beregnet ud fra at du borer dine plugs i mursten og ikke i fuger. Så når resten bliver sat i, bliver dit ophæng nok siddende på væggen.

Gennemgående bolte kan jo være problematiske, hvis man ikke ejer den modsatte side af den væg man ønsker at montere på.

 


Ja det er selvfølgelig rigtigt.

R. C. Nielsen

Skrevet af onkelroar på 22 feb 2012 08:15
Hvorfor ikke bare lave gennemgående bolte med gevindstang hvis det er muligt?

Jeg ville nødigt hænge der og svinge rundt, og samtidig stole på 4 plugs uanset type.


Enig men ville selv have sat et par gevind stænger i Expandet injekttions masse og så ville det blive hængende uden tvivl

Og så skulle man ikke bore igennem.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis