Fjerne oliebehandling fra pitch pine gulv

Hej,

Kan jeg fjerne en oliebehandling fra et pitch pine gulv med afvaskning med brun sæbe eller anden sæbe eller skal der andet til?



Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Eller nej. Altså i nogen grad. >)

Forklar lige hvad formålet er og lidt om den fremtidige overfladebehandling.

For så er der jo mulighed for at nogle har en komplet løsning.

Jeg TROR at sæbe nedbryder olie.

Men MÅSKE er det en god ide bare at afvaske gulvet nogle gange med grundrens i en passende opløsning.

Og dernæst gå over til sæbevask.

Men nok ikke alm. brun sæbe som ikke lugter specielt godt.
Og måske er der risiko for skjolder og misfarvning og anden misøje.

Egentlig er det ikke noget jeg ved ret meget om. Jeg ville have lakret det gulv fra dag 1. >)

Men det gør de f.eks. hos Trip-Trap og andre udbydere af gulvplejeprodukter.
Ring til Trip Trap og spørg hvilket produkt du skal bruge. Brun sæbe er ikke et bud, det ødelægger dit trægulv.

Husk når du skal behandle dit trægulv med sæbe er det ikke nok at bruge sæbe en gang, helt 5-6 gange eller mere.

http://www.lyrk.dk
Har på opfordring lige talt med Trip Trap, som fortæller, at man ikke kan fjerne oliebehandlingen med trærens eller andre produkter, men at jeg er nødt til at høvle gulvet 

Ole
Så start med at undersøge om dit gulv overhovedet er tykt nok til at kunne afslibes, da det ellers kan være billigere at udskifte det., før du sliber gennem evt. finér.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Nu kan enhver jo finde ud af hvad der IKKE kan lade sig gøre!
Så find nogle andrer at spørge.
Få en "second opinion"
For det forekommer lidt mærkværdigt.
Det forekommer osse mærkværdigt at olien skulle kunne fjernes ved afhøvling. Fordi olien må være trængt ganske dybt ned i træet.

Hvad er den egentlige årsag til at man ikke kan fjerne det øverste lag olie og blot vaske med f.eks. alm. sæbespåner? Vil jeg gerne vide! >)
Pitch pine er reelt fyrretræ, og denne træsort indeholder i forvejen meget harpiks, olier og terpentin! Når der derfor er påført olie trænger dette ned i træet, og kan dårligt vaskes væk da sæben nok opløser noget af olien, men samtidig påfører et sæbelag, som hindrer at der vaskes mere olie ud. En afslibning kan give en mere ensartet bund at bygge en sæbebehandling op på, men man skal altså lige undersøge om det er massivt pitch pine man har eller et lagdelt produkt, som sjældent tåler at bliver afslebet. Det var derfor blot for at foregribe at man lejer en afsliber og går igang for så at opdage at der underneden er MDF-plader eller krydsfinér, hvorefter gulvet er kassabelt.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis