Lydisolering mod naboer

Hej med jer,

Jeg har en rædsomt tynd væg ind til hvor mine naboer bor, og jeg kan høre hvert et ord der bliver sagt. Den er ca 4 meter lang, og 2.40 meter høj. Det jeg lurer på er derfor at lave en forsatsvæg, men vil godt bede om lidt råd først...

Jeg har tænkt på at bruge papiruld, idet det siges at dette skulle være bedre til lydisolering end rockwool. Kan det passe?
Isåfald, kan man købe batts med papiruld, eller er den eneste mulighed at få en mand ud og sprøjte det ind i det hulrum man skaber med en forsatsvæg?
Og, hvad vil dette da koste?

Jeg vil ikke kunne lave en forsatsvæg der går helt fra den ene ende til den anden. Der er nemlig monteret en vandtank for enden, som anvendes i forbindelse med min vandvarmer andetsteds i huset.

Jeg vil dog påpege at jeg hører støjen som kommende fra den anden ende (modsat hvor tanken hænger) og fra midten, men jeg vil gerne vide om det slet ikke er besværet værd hvis den ene ende - nok 50 centimeter vil jeg tro - slet ikke er dækket af forsatsvæggen. Altså: Støjen kommer IKKE fra den ende, men vil den forplante sig den vej udenom forsatsvæggen hvis jeg opstiller en sådan?

Måske er det et dumt spørgsmål, og jeg går da også ud fra at forsatsvæggen vil gøre masser af gavn for al støj der opstår bag denne, men synes alligevel lige at jeg ville spørge.

Iøvrigt læste jeg for et par år siden om en slags latex-kakler udviklet i Kina, der skulle være fantastiske til at lydisolere med, men har overhovedet ikke set dem på markedet. Har nogen kendskab til hvad der er sket med dem?

Jeg vil også godt vide om det er nødvendigt med en dampspærre. Nu er væggen jo imellem 2 beboede rum, hvor ingen af dem er hverken badeværelse eller toilet, så jeg formoder at dette ikke er nødvendigt?

Ellers er jeg lutter øre for alle tips og tricks I måtte kunne bidrage med!

På forhånd tak

Jazzman
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må vist også hellere lige nævne at det er en ejerlejlighed, så der er ikke så meget at diskutere med hensyn til hvem der skal betale for det. Iøvrigt er naboen en lejer, som sikkert er bedøvende ligeglad med min nattesøvn, og det samme er sikkert tilfældet med ham der ejer lejligheden.
Interessant emne - og vi glæder os til at høre dine erfaringer.

En forsatsvæg vil mindske lyden meget - man kan lave en selv, eller købe en færdig lavet "varmvæg" 38 eller 50 mm hvor der er noget polystyren på bagsiden af gipspladerne. Det er en god lynhurtig løsning der virker fremfor selv at snekere en forsatsvæg af af træ med rockwool fyldning.

Prøv at kigge på dette link til rockwool http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune/godt+at+vide/lydisolering+og+st%C3%B8jd%C3%A6mpning

Husk at tjekke lovgivningen på området..

God arbejdslyst

Lyd dæmpes med masse, dvs. at jo tungere du kan lave en væg jo bedre dæmpes lydes, men kun under nogle forudsætninger, nemlig at der heller ikke må være forbindelse mellem den væg / loft som "støjer" og den væg du opsætter for at dæmpe lyden, og at denne skal være tæt, så med vandtanken inde i billedet ville jeg overveje at droppe ideen og spare pengene, da det alligevel ikke bliver helt godt.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Som abr skriver, er det vigtigt, at der ikke er direkte forbindelse mellem den eksisterende væg og den du vil lave - det kan f.eks. gøres ved at lave et træskelet som er forbundet langs gulv, vægge og loft. Udenpå skelettet er det en god ide med et dobbeltlag gipsplader og så en gang isolering imellem gipsplader og eksisterende væg - det er ikke nødvendigt med dampspærre hvis der er nogenlunde samme temperatur i begge rum.

Ole
dampspærre ikke nødvendigt - uagtet hvilken temperatur din nabo har!

Træskelet ej heller egnet til opgaven. Gyproc laver nogle akustik stålreglar der kan bruges. Desuden skal du have nogle stålskinner til vægge og loft med filt på. Du skal have min. 2 lag gips på væggen. Det første lag holder en afstand til lofter, vægge og gulv på 10 mm. Disse 10 mm fuges efterfølgende med akkustikfuge....hvilket blot er et fancy ord for acrylfuge. du kan med fordel bruge forskellige hårdheder til at beklæde væggen. F.eks. kunne du starte med vådrumsgips og afslutte med fibergips plader. Det er vigtigt at der ikke er kontakt mellem de to vægge, hvilket jo besværliggøres af vandtanken.

Mængden af isolering i væggen er ikke det væsentligste. Isoleringen skal mere betrages som akkustik regulerende end egentlig lyddæmpende. Men det skader da ikke.
Annonce
Tusind tak for de mange gode svar.

Jeg vil godt lige høre om der var nogen som havde erfaringer med brug af papiruld?
Og, mener man virkelig at det er aldeles omsonst overhovedet at prøve, pga. situationen med tanken i soveværelset?
Jeg forstår godt hvorfor det ikke giver helt samme effekt som hvis den nye væg havde kunnet fylde hele rummet ud, men vil lige være helt sikker på at jeg er blevet forstået korrekt her.
Derfor nedenstående ASCII illustration, set oppefra:

TEGNING START

XXXXXXXXXX
----------VÆG-----------
OO

TEGNING SLUT

O=
X=nabostøj
Og så lige et billede af tingene. TV-dimsen skal ned:

[URL=http://imgbox.com/aaiOpubk][/URL]
Sorry, noget gik vist galt der.. ikke klar over hvordan man på dette forum indsætter et klikbart link. Her er den rå URL:

http://t.imgbox.com/aaiOpubk.jpg
Det var et meget lille billede. Et større, som også viser den omtalte vandtank, kunne være rart.
Er det ikke muligt at flytte den vandtank 10 cm ud, så den kommer på den anden side af den nye væg?
Hej Jens!

Jo, her er det igen:

http://imgbox.com/aaiOpubk

Skal jeg til at flytte på tanken kræver det noget blikkenslagerarbejde, og det bedste ville vel så også være at flytte hele rørforbindelsen op til det, så dette også kommer længere ud fra væggen. Og så er vi ude i noget der for mig er ret så avanceret...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også