Nyt gulv på strøer

I vores 70'er hus er der et spåntpladegulv på strøer med 100 mm isolering imellem. Vi dog have skiftet gulvet ud, da det er for skævt til at vi kan ligge trægulv og spånpladerne lugter af fugt og gammelt hus. Der er desuden ikke nogen dampspærre mellem isolering og betondækket.

Jeg håber nogen kan give mig en ide om jeg er på rette spor.

Jeg har tænkt mig at lægge en dampspærre ovenpå betondækket. Derover hælder jeg imod at ligge 100 mm papiruld ("Frihøjde" mellem betondæk og gulv) da jeg har læst at dette både skulle isolere godt og ligger sig omkring vandrør og varmerør så man undgår kuldebroer. Sluttet af med 22 mm gulvspånplader på strøer.

Vh

Johansson
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du isolering under dit betongulv ?
Jeg ville overveje at hugge gulvet op, få udgravet således at der bliver plads til min 300 mm isolering, 8-10 cm beton med gulvvarme og trægulv lagt på fugtspærre.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Det kunne være fantastisk at isolere helt nede fra, men det er der ikke budget til.

Har lavet det i andre dele af huset.

Så det bliver strøer igen.
Hvis det lugter af fugt og gammelt hus har du sikkert skimmelsvampeproblemer allerede nu, og du bør starte med at få styr på dette problem.

Der er for meget isolering i den konstruktion du skitserer, da du skal holde dig på 50 mm den første meter ind fra ydervægsfundamentet og så max 75 mm i resten regnet ud fra en lambda 37 Rockwool/Isover.

Papiruldsgranulat isolerer lidt dårligere end ovenstående.

Hvis du vil have alternativ granulatisolering er Thermocell Træfiberisolering det produkt der isolerer bedst, da det ligger på linie med Rockwool/Isover batts
Annonce
Hej Orla

Tak for dit svar.

Det er det der også bliver lidt "spændende" når vi får åbnet for gulvet. Jeg håber det er tørt og godt dernede og der ikke er fugtproblemer, men jeg frygter det værste.

Træfiberisolering lyder spændende. Jeg er ikke så meget for at arbejde med rockwool, da jeg reagere ret kraftigt på det selv med beskyttelsesudstyr.

Hvorfor må jeg ikke isolere alle 100 mm op? Er det for at der er ventilation under gulvet?
Forklaringen på hvorfor du ikke må isolere med mere, kan jeg ikke give dig, den er du nødt til at få af Rockwools Tekniske afdeling, men du skal nok ikke sige, at du vil isolere med Thermocell Træfiberisolering. :-)

Det er noget med kondensrisiko i konstruktionen.

Den bedste løsning er som der er skrevet tidligere med ophugning og etablering af et nyt terrændæk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis