Kældergulv, har vi svamp??? :)

Hej...

Jeg har lige købt ind til at ligge klik gulv nede i vores kælder, hvor der nu ligger vinylgulv direkte på betongulvet... Men da jeg rykker vinylgulvet af, ligner det at der er noget svamp på gulvet og det lugter lidt....

Klikgulvet jeg vil ligge, har jeg købt det skumgummi til at ligge under, og der er med sådan noget sølv, og overlapninger, så jeg skulle slippe for at ligge fugtspærre.

Har prøvet at vedlægge lidt billedere, skal jeg være nervøs, eller er det meget normalt i en kælder? Gulvet har jo som sagt bare lagt direkte oven på det rå betongulv.

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er noget svamp. Jeg ville give gulvet en god omgang skimmel/svampe dræbende vask før jeg begyndte at ligge gulvet.

Ja det havde vi også tænkt, men ville bare høre om det var noget særligt eller om vi roligt kan ligge klikgulvet Umiddelbart er mit bedste bud os at vaske det ned, og så når der kommer den fugtspærre på så burde det hjælpe...

Det vi var mest interesseret i at vide om det evt. kunne være sundhedsskadeligt eller om der var risiko for det ville komme igen under det nye gulv?

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil helt sikkert komme igen under det ny gulv. Det er jo pga fugt der stiger op igennem fundamentet, og det kan du ikke gøre så meget ved. Men det er jo på den anden side af et gulv, hvor der er en damp spærre, så det kommer ikke igennem. Jeg ville nok give det en omgang silikonefuge ude i kanten, før der kom paneler på, så det ikke kan "kravle" op af væggen.
Ja, jeg ville slet ikke overveje at lægge trægulv på dette gulv, der er stor risiko for at der kommer problemer med gulvet, ved bare den mindst smule utæthed.

Jeg ville lægge klinker i stedet for.
Tænker du utæthed i gulvets membran? Hvad nu hvis man ligger en rigtig dampspærre, og et træ gulv oven på dette? Er det en bedre løsning, eller vil det være lige så skidt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu når click-gulvet er indkøbt

Så vil jerg mene at en ordentlig og omhyggelig afvaskning af gulvet er hvad der skal til.

Dernæst udlægges en FUGT-membran. Som kunne være en 0,2mm PVC-folie, ældningsbestandig, som klæbes på den eksisterende gulvoverflade. Og op bag fodlisterne.
(Selv om jeg ikke ved hvad type klæber der kunne anvendes. Fordi PVC ikke er så nemt at klæbe)

Fordi skimmelsvamp ikke kan vokse i uorganisk materiale. Så vidt jeg ved!

Alternativt måske en påsmurt vådrumsmembran. Selv om fugttrykket godtnok er fra "den forkerte side"
Ja, netop hvis det er den mindst utæthed under eller langs gulvet, så vil det give problemer med gulvet.

En almindelig damspærre er ikke mere holdbar end damspærren i de fleste underlag med damspærre, der findes dog ret tykke underlags materialer, hvor selv materialet virker damspærrende, ville nok være et bedre valg, men så kommer problemet langs kanterne, hvis disse ikke lige så nemt afsluttes helt tæt.
Men jeg glemte noget!!!

Det skal allerførst findes ud af hvorfor der er skimmelsvamp på gulvet.

For hvis det er optrængende fugt så dur løsningen med en fugtmembran.

Men hvis det er kondens så dur den IKKE. Fordi der også vil danne sig kondens ovenpå en fugtspærre.

Alt andet lige så mener jeg nu at en påklæbet fugtmembran er den sikreste løsning. Havde det været udendørs under jord ville en membran af biumentype være oplagt.

Er der ingen der har et forslag til billig fuldklæbning af en PVC-folie.

Kan du ikke bytte dit klikgulv til fliser?

Med venlig hilsen
ktm

 

Når man har en kælder med tendens til fugt, så kan man lige så godt droppe træ, gulvtæpper osv. med det samme.

Jeg har flere gange været ude og fjerne puds, brænde vægge og støvsuge fordi man har lagt trægulv på, med folie under. Fugten drøner lige ud i vægen, som man jo selvfølgelig har malet med en glans 20, som er helt tæt. Fugten går op bagved tappeten, tappeten bliver løs og begynder at falde af og vupti du har skimmelsvamp.

Fliser er den eneste rigtige løsning.

Her er et udsnit af den sidste skimmel opgave jeg havde, der er sket det som jeg har beskrevet oven for, og det er sket i løbet af 1/2 til et helt år. Efter de havde lagt træ gulv. Tallet er rigtigt højt og meget skadeligt.


Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også