Ny udendørslampe med afbryder

Jeg skal have sat en ny lampe op udendørs og have en afbryder på.

Jeg har købt en afbryder fra Bauhaus (ingen kommentar om kvalitet, tak ;-) ). Se nedenstående billede. Jeg mener at vide at fasen skal til L og derefter fra foreksempel X1 til lampen. Korrekt?

Men hvordan med nul-ledningen og jord? Kører jeg bare dem uden om afbryderen og direkte til lampen?

Et tillægs spørgsmål: Er der krav om at der skal være en afbryder på en udendørs stikkontakt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du har taget billed af, er det bagsiden af afbryderen, eller noget i lampen? Kan ikke lige genkende det :p

Men jo fasen skal til L på afbryderen, som på LK afbrydere er der hvor den røde tap sidder. Hvis du trækker en forsyning til afbryderen, og fra den videre til lampen, så samler du bare de 2 null og de 2 jord ledere i hver deres muffe.
Ups - billedet er bagsiden af afbryderen :-) Jeg har en forgreningsdåse på, som fordeler hvor strømmen kommer til afbryderen og til lampen. Så egentlig kan jeg bare trække fasen ned til afbryderen og så fra forgreningsdåsen tage nul-ledning direkte til lampen?
Du har en dåse, hvor der er 3 kabler i, et forsyningskabel, et til afbryderen, og et til lampen, korrekt? Så samles de blå (null lederne) i en muffe for sig, og det samme med den gul/grønne (jorden)

en fase løber ned i afbryderen, og fra den anden klemme på afbryderen sættes mellemledningen, som løber op i lampen.

Kan det passe det er en krone afbryder du har købt, en med 2 afbrydere på, eller sidder der kun 1 afbryder på?
Nej det ligner en korrespondance afbryder.

fase
(dohh) Ja, selvfølgelig.. Men den kan jo også bruges som en 1-polet afbryder Mellemledningen skal så sidde på X2 i dette tilfælde
Annonce
Skrevet af Illisher på 19 feb 2012 19:03
Du har en dåse, hvor der er 3 kabler i, et forsyningskabel, et til afbryderen, og et til lampen, korrekt?

Ja det er korrekt. Beklager min ringe tegning :-)

Skrevet af Illisher på 19 feb 2012 19:03
Så samles de blå (null lederne) i en muffe for sig, og det samme med den gul/grønne (jorden)

en fase løber ned i afbryderen, og fra den anden klemme på afbryderen sættes mellemledningen, som løber op i lampen.

Super - det var nemlig også min tanke. Skulle bare lige have det bekræftet hehe...

Skrevet af S. fabrin på 19 feb 2012 19:18
Nej det ligner en korrespondance afbryder.

På kontakten står der at det en en 1pol afbryder. Men.... Fejl er jo set før.... Men så skal jeg bare sætte ledningen fra afbryderen til lampen i x2 i afbryderen?

Hvad mht mit spørgsmål om en stikkontakt skal have en afbryder når den er udendørs?
Nej der behøves ikke at være en afbryder, bare den er godkendt til udendørs, og med jord.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis