Grus/ral på græs-gårdsplads

Hej

Gårdspladsen ved vores nedlagte landejendom er pt. dækket af græs, eller nærmere mudder. Vi har boet her i trekvart år, og græstæppet har kun været stærkt nok til at bære nogle få måneder i sommers. Resten af tiden har gården lignet en pløjemark

Vil vi gerne have grus (som det heder her i Nordjylland). Skærver synes vi ikke om, og det vil passe skidt til stuehuset.

Hvordan anlægges sådan noget? Jeg er overbevist om, at der har været grus tidligere. Nogle pletter vokser ikke til med græs og der er mange sten i overfladen, når vi graver i græsset.

Kan vi nøjes med at skralde mulden af og køre grus i det, eller skal vi længere ned? I så fald, hvad skal der under og hvor langt skal vi ned?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som regel vil gårdspladsen være fornuftigt funderet fra tiderne morgen.
Jeg går ud fra, ud fra din beskrivelse, at det er en ældre ejendom, og der kan så sagtens ligefrem være en brostensbelægning neden under pladderet.
Du må igang med din hakke, din skovl og din spade, og så se, hvad der er i dybden.
Hvis det ser rimelig funderet ud, så væk med pladderet.
Jeg har på min gårdsplads perlesten, hvilket vil sige småsten i 4-8 mm, så hvide som muligt. Det kan variere fra grusgrav til grusgrav,
Desværre har jeg rodet alt for meget med diverse opgravninger og byggerier, kørsel med alt for tunge køretøjer, så mine sten er ikke helt så kønne længere. Du skal helst være færdig med store projekter, før du skal ofre penge på nye, fine sten. Og så skal du anskaffe dig en gårdspladsrive til traktoren, så du jævnligt kan friske pladsen op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 18 feb 2012 08:45
Som regel vil gårdspladsen være fornuftigt funderet fra tiderne morgen.
Jeg går ud fra, ud fra din beskrivelse, at det er en ældre ejendom, og der kan så sagtens ligefrem være en brostensbelægning neden under pladderet.
Du må igang med din hakke, din skovl og din spade, og så se, hvad der er i dybden.
Hvis det ser rimelig funderet ud, så væk med pladderet.
Ja, det er en ældre ejendom. Gårdspladsen har i hvert fald været der siden 1912, hvor det første stuehus er bygget, men måske tidligere end det.

Jeg har som sagt gravet lidt, og det er tydeligt, at der 5-10cm nede er et meget hårdt lag af sten og måske sand/grus.

Spørgsmålet går egentlig mest på, hvordan jeg afgør om bunden er 'god nok'. Mennesker og biler synker ikke længere i end de 4-5 cm mudder der er på toppen. Der samler sig ikke rigtig vand i pytter andet end hvor der er deciderede huller? Er det mon godt nok? Det er jo let, hvis det 'bare' er at skrabe mudderet af med frontlæsseren og hælde grus på
Skrevet af akselj på 18 feb 2012 16:54
Til en stor gårdsplads ville jeg vælge nøddegrus.
Nu har jeg googlet lidt, og kan se, at jeg er vokset op med nøddesten. Det er præcis dét, jeg har i tankerne.

Hvad er fordelen (og forskellen) på nøddesten vs. andre 'naturlige' sten? Jeg ved godt, at skærver pakker og holder ukrudt nede, men jeg synes de er grimme.

Hvilken størrelse nøddesten, skal vi have?
Det vigtigste er faktisk at pladsen er veldrænet, således at det vand som løber ned gennem fliser, piksten, skærver, nøddesten, perlegrus eller hvad du nu ønsker, ikke opfugter hele pladsen, og derfor også giver grobund for græs mv. 





Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

SOm jeg læser det døjer du jo i dag med vand på gårdspladsen, så du skal sikre dig at vandet kan komme derfra selvom du udlægger grus kan du ikke være sikker på at dit problem nedenunder gruset, hvis der er en "tæt" membran her.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis