Bundmaling fra Biltema - erfaring?

Hej

I takt med at februar går på hæld, begynder det jo så småt at krible i fingrene, så Nettet bliver støvet grundigt igennem for gode tilbud på dit og dat til skiwet.

Nu så jeg lige, at Biltema har kobberbaseret bundmalig til omkring 1/3 af prisen på Hempels Mille, som vi plejer at bruge, og som fint holder bunden fri for rurer 2 sæsoner uden optagning.

Aldis (ikke-kobber) bundmaling, som sælges for ca. 100 kr/0,75 liter har tidligere været oppe og vende herinde, den var ikke ret meget bevendt

Er der nogen af jer, der har erfaring med Biltemas? Vi kan trods alt spare en lille tusse med vores bådstørrelse - eller købe så rigeligt, at vi ikke skal vride rullerne for lige at dække den sidste helligdag med den sidste sjat maling (eller købe en hel bøtte mere til 'havnepris' fordi vi skal være færdige inden i morgen).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej I takt med at februar går på hæld, begynder... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De jeg kender med sejldrev, incl mig selv, bruger kobberbaseret bundmaling, og jeg har ikke hørt om problemer.
Hvordan hans drev er kommet til at se sådan ud, har jeg ingen anelse om.
Men det der hænger ned med alle ruerne på, ligner gummimembranen mellem skrog og drev, der har sluppet skroget.
Venlig hilsen Jesper
Ja, det er gummimembranen der har sluppet, den havde heller ikke fået maling. Drevet fejler ikke noget, det er ikke tæret. Men der sidder jo også tæreklodser til at tage det store træk.
 
Forrige år brugte jeg den fra hempel der er "to-komponent" og jeg var da godt nok skuffet da båden kom op. Rigtig meget slim og flere steder klynger at ruer..
Sidste år brugte jeg så den alm. mille (den de fleste bruger) og så var den bare lidt slimet med højst 10 ruer på..

Så det er nok lige så meget om man kommer for meget fortynder i og får lagt et for tyndt lag på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg havde bare det indtryk at kobbermaling var no go, når der er aluminium, den kan komme i galvanisk kontakt med. Og derfor den tinbaserede, bliver brugt.

Jeg har også brugt den almindelige Mille til min jolle, der var kun lidt slim, og ganske få ruere.
Det hele kunne vaskes af med vand og børste, umidelbart efter optagningen.
mvh jens

(billedet taget med telefon)

Vi var på bådudstillingen i Bella her i dag.

Ved Biltemas stand talte vi med et par af de andre besøgende, som kun havde godt at fortælle om deres bekendtskab med den kobberbaserede - og nej, de så ikke ud til at være ansat af Biltema.

Så vi vil helt sikkert give det en chance i år.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Vognmanden der tog min båd op, sagde at han havde hørt flere positive meldinger om biltemas maling. Og nej jeg er heller ikke ansat af biltema.
Nu kan jeg læse mig til der er for og i mod div bundmalinger, men har i overvejet at finde ud af saltindholdet i de havne i ligger i. Jeg ligger i en ferskvands å og bruger ingen bundmaling, samt jeg sejler i Vesterhavet hvor der er meget salt. Det kan jo være at jer med lidt ruer på og en billig bundmaling virker er fordi at koncentrationen af ferskvand er større end hos de andre sejlere.
Hvis man ligger i en havn i de indre farvande her i Danmark, er det mest vandtemperaturen, der er bestemmende for, hvor udsat man er for begroning.

Der er - stort set - kun den tid, båden ligger stille, der dannes begroning på bunden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja, eller for meget fortynder så laget bliver for tyndt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Min ligger i brakvand, på billedet har båden været i vandet fra April, til November, og kun sejlet er par småture.
Nogle både i havnen har masive begroning af ruere. (ved ikke hvilken bundmaling de bruger)
Så jeg holder mig til Mille...

mvh jens
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også