Hvilken type båd???

Hej med Jer.
Har lige erhvervet mig denne båd som et projekt der skal sluge min sparsomme fritid.
Er der nogen der kan give et praj om hvilken type båd det er.
Vil også gerne høre om hvilkenn størrelse motor der burde være i en sådan type båd.
Har undersøgt mange steder - og er kommet frem til at der burde være onkring ca. 20 HK indenbordsmotor i, men så vil den gå ca. 7-8 knob. Jeg vil dog gerne kunne være i stand til at kunne plane med båden, så der skal nok noget mere kraft i..
Der er jo en vældig fin køl på båden, men også en fin trimplade??? What to think or do???


Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er tilfældet, så får han den ihvertfald aldrig op og plane. Det er jo en snekke hvor en 10 hk. motor vil være rigeligt.
Det er båden på profilbilledet. Tænkte nok at den ikke ville kunne plane med den køl på.
Tak for hjælpen.

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Skrevet af grandoldman på 18 feb 2012 15:22
hvad med 2 x 250 dieselheste, med turbo og intercooler??
På yuo tube har jeg på et tidspunkt set sådan en Svensk træsnekke med en 600 HK turbo benzin motor, måske det ikke er at plane men det går ialfald temlig stærkt.

Én eller anden fly-pioner har engang udtalt: "Giv mig en stor nok motor, så kan jeg få en ladeport til at flyve"...

Jeg har også lidt problemer med det lille billede, men det er vel en 15 - 16 fods ting? De 10 Hk, der nævnes tidligere i tråden burde være alt rigeligt.

En grov tommelfingerregel, når vi taler deplacementbåde nede i almindelig lystbådstørrelse:

Længde i meter er cirka lig med max. hastighed i knob

Prøver du at presse den med en større motor, vil hækken grave sig ned (mest fordi stævnen prøver at sejle henover sin egen bovbølge), du får måske ½ knob mere men fordobler også brændstofforbruget.

Regn derfor ikke med ret meget mere end 5 - 6 knob med din båd - og tillykke med den, forresten

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

I øvrigt - I vores 25 fods Albin ligger der en 40 år gammel dieselmotor på nominelt 21 Hk. Ved økonomisk sejlads (1400 rpm) sejler vi 5 knob, ved max (2200 rpm) 6,5 - 7 knob.

Set med de nøgterne øjne, er der nok ikke meget mere end 15 Hk tilbage at tage af, men vi har da slæbt en Bayliner-agtig planende båd på omkring 32 fod i havn med 3 - 4 knob uden at overbelaste den gamle dieselhakker.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...



Den er 19 fod lang og 7 fod i bred.
Men hvilken type båd er det (flere bud på en snekke)??
Der er en fin køl samt en stor trim-plade agter..

Der bliver da nok at komme i gang med, så jeg vender løbende tilbage for gode råd..
Takker..


Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Jo det er godt nok en snekke, den trimplade der er moteret agter er ikke original. Måske har tidligere ejere haft en alt for stor motor i båden så den gravede sig ned.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis