Har du gode erfaringer med LED-lys i båd?

Er i gang med at købe små nye lamper til køjebelysning og nogen LED-pinol pærer, der passer til.
Har valgt LED pærer med "varm" hvid farve.
Vil også sætte LED-pinol pære i en eksisterende kahyts-lampe.

Jeg vil gerne have læselys om aftenen, når vi er på tur, og være sikker på ikke at tappe batteriet, hvis vi ligger stille et par dage eller 3, hvor motoren ikke kører og dermed ikke lader.

Det må jo være smart med LED pærer som kun bruger ca 1 W pr lampe, men som lyser lige så meget som en glødelampe på 10 W.

Det er min plan - men hvem har gode og dårlige erfaringer med LED pærer brugt på denne måde.
Eller Hvad er jeres erfaring i det hele taget med LED-pærer.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har efter hånden en del led pærer i huset, det sidste jeg har prøvet er sådan en udendørs projektør som der normalt er et 100 w. halogen rør i, jeg er positivt overrasket. Det spreder ikke lyset så meget med der kommer rigeligt lys fra dem og så bruger den kun 5 w.
Jeg har også tænkt mig at udskifte al belysning i båden til dioder, selvom de ikke giver den der lune glød som en glødetråds pærer giver. En af de bedre tilng er at grundet at dioderne udsender lyset med en anden frekvens, til trækker de ikke fluer og myg.
Det er en påstand fra Masnedøs marinecenter, i deres blad som de udsender til kunder, der skriver de ligefrem at lyset skræmmer myggene væk. Jeg tror nu at det skyldes at de ikke kan se lysfrekvenzen.
Jeg er nu ret sikker på at årsagen er at LED lys ikke er ultraviolet. Det er det som tiltrækker insekter.
Skrevet af sømpistolen på 18 feb 2012 12:53
Jeg er nu ret sikker på at årsagen er at LED lys ikke er ultraviolet. Det er det som tiltrækker insekter.
Det svare til frekvensen ! Lys er elektroniske bølger der ved en bestemt frekvens er synligt

Annonce
Lysdioder afgiver lys i en bølgelængde eller frekvens, der er bestemt af det krystal, der indgår i dioden. En rød har en bølgelængde lige omkring 650 nanometer, grøn omkring 530 nanometer. Udenfor deres områder afgiver de kun en smule infrarødt p.g.a. opvarmningen.

Så sømpistolen er nok inde på noget af det rette.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi har led pærer i alt kabinelyset, så vi skal aldrig mere huske at slukke eller tænke over hvor meget der bruges, da de kun bruger omkring en kvart ampere i alt. Og vores solceller giver på en god sommerdag nok over 2 ampere.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er tæt på at være færdig med renoveringen og opgraderingen af min 24' sejler, og herefter er ALT blevet til LED, og jeg kan på det varmeste anbefale at bruge LED. Biltema har en smule lamper og ikke mindst nogle LED-STRIP på ca. 100cm.  dem har jeg brugt ved vask og kogeplader, helt fantastisk effekt, ja selv dæksprojektøren der sidder i sallinghornet er blevet til en LED spot.
Til sidst men ikke mindst, så her vi her på vestkysten lige bygget en 16meter undersøgelsesskib, som skal sendes syd på, og næsten alt, dog ikke armaturer i maskinrum,  selv dæksprojektørerne er LED, det er fantastisk hvad men kan med LED, vi testede lyset på dækket med et 9 volt batteri, altså alle lamper på en gang, så forbruget er meget begrænset. Lamperne er købt hos www.s-e-t.dk og http://columbus-marine.dk  samt www.hcdk.dk
Så ingen bør tøve, få bare sat noget sparelys på bådene.....

mvh Erik


mvh.

Erik

 

Mit Liv...  Mine regler

Nyd havets stilhed........ sejl med klude  :-

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis