Sommerhus - mere isolering i ydrevægge?

Halløjsa...

Jeg har et gaaammelt sommerhus, som skal renoveres.
Det skal have den helt store tur (nye gulve, vægge, lofter, tag, beklædning)

Mit spørgsmål går på:
Mine ydrevægge er 100mm. og står på en bundrem med tilsvarende bredde.
Jeg vil gerne tilføje 50-70mm. mere isolering (på indersiden).

Jeg vil gerne have alle vægge "snorlige", så overvejer at benytte stålreglar (68mm), ligesom jeg benytter til nye skillevægge.
Er dette en god løsning?

Der bliver helt nyt betondæk med 300mm. isolering.
Skal jeg så fastgøre stålreglarne til betondækket og til loftet?
Eller "klodse" dem op (ind) på eksisterende ydreskelet, og så klodse op, så de er i vatter?

Jeg har 30mm. mellem sokkel og betondæk som er fyldt op med en sundolitstrimmel (kuldebro). Der er indboret anker i hele soklen rundt, som har "fat" i betondækket.

Min plan er at den nye "indervæg" skulle rykkes de 30mm. ind, så den ikke står på kuldebroen.
Er det en fin løsning? Mine totale ydrevæg bliver så 200mm + beklædning inde/ude m.v.

Er det okay at have dette "hulrum" på de 30mm.? Eller skulle jeg "spare" det væk.
Eller skal jeg bare bygge det i træreglar i stedet...

Tak for hjælpen...

Mvh.
Lasse

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Må jeg foreslå at du "genovervejer" dine isoleringstykkelser.

Du angiver 150-170 mm i væggene hvilket knap nok opfylder bygningsreglementets krav for nykonstruktioner.

Det er ganske vist ikke særligt profitabelt at "højisolerer" sommerhuse, slet ikke hvis de udelukkende bruges i overensstemmelse med de officielt gældende retningslinier for ophold. Deri. >)

Men på den lange bane kan det være fordelagtigt. Sommerhuse må beboes helårs - bla. af pensionister - når samme pensionister har ejet huset i kun 3 år. (Eller er det 5 år?).
Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at højisolerede sommerhuse vil blive en eftertragtet vare på sigt. Fordi de alligevel kan udgøre et billigt alternativ til helårshuse. Endvidere er det jo sådan at store sommerhusområder omkring storbyerne allerede nu i vidt omfang bruges som helårsbolig. (Ulovligt ganske vist).

Isolering som opfylder de nuværende krav til enfamiliehuse kunne være en god målsætning.

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/bygningsreglement+2010/sommerhuse+og+tilbygninger+til+sommerhuse

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/bygningsreglement+2010/isoleringstykkelser+if%c3%b8lge+br10

Husk endvidere at såfremt væggene isolers skal de udføres som ventilerede konstruktioner. Og at brugen af stålregler i et gammelt træhus nærmest er blasfemisk. >)
Skrevet af lassemartin på 17 feb 2012 14:38


Jeg vil gerne have alle vægge "snorlige", så overvejer at benytte stålreglar (68mm), ligesom jeg benytter til nye skillevægge.
Er dette en god løsning?

Ja, det er helt klart nemmere at lave helt lige gipsvægge med stålreglar, men er også  lidt dyrere.

Skrevet af lassemartin på 17 feb 2012 14:38


Skal jeg så fastgøre stålreglarne til betondækket og til loftet?
Eller "klodse" dem op (ind) på eksisterende ydreskelet, og så klodse op, så de er i vatter?

Stålskinne i loft og væg som er i lod i forhold til hinanden, som fastgøres, herefter stilles stålreglerne mellem disse.

Skrevet af lassemartin på 17 feb 2012 14:38


Jeg har 30mm. mellem sokkel og betondæk som er fyldt op med en sundolitstrimmel (kuldebro). Der er indboret anker i hele soklen rundt, som har "fat" i betondækket.

Min plan er at den nye "indervæg" skulle rykkes de 30mm. ind, så den ikke står på kuldebroen.
Er det en fin løsning? 

Jep, det er fint sådan, så slipper du helt for kuldbro / linietab ved soklen.

Skrevet af lassemartin på 17 feb 2012 14:38

Er det okay at have dette "hulrum" på de 30mm.? Eller skulle jeg "spare" det væk.

Ja, det er helt fint, det kan også rykkes lidt længere ud, så du får plads til 50mm isolering bagved dine reglar, de vil også isolere den stålskinner fra, og minimere denne "kuldebro" som reglarne udgør, og når man alligevel efterisolere, så gælder det jo om at gøre det så godt som muligt.

Skrevet af lassemartin på 17 feb 2012 14:38

Eller skal jeg bare bygge det i træreglar i stedet...


Hvis du vil spare lidt penge, og kritisk sortere i reglarne, så kan disse jo godt bruges, men stål er altså mere lige, og hurtigere at sætte  op.

Tak for de gode råd.

Jeg kan godt følge det, at lave 50+70mm. ekstra isolering som Koluda siger.
Det giver 220mm. total. Hvilket jeg mener er meget fin isolering af et sommerhus (selom det benyttes helårs).

Der kommer 300mm. G60/S60 i det nye betondæk, med let vandbåren gulvvarme ovenpå i sporplader.

Der bliver indblæst granulat på loftet i min. 300mm (dog kan der ikke ligge 300mm. helt ude, måske 200mm).

Helt nye vinduer (med med 1.1 glas).

Grunden til let gulvarme er, at der bliver brugt flittig brændeovn, så jeg vil gerne have en "snap" regulering.

Centralvarmen bliver enten jordvarme eller luft til vand (muligvis IVT).

Lasse,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis