Fuger krakelerer ...

Hejsa -

Igennem et par år har jeg observeret hvordan vores hus's fuger krakelerer.

Fugerne, specielt imod syd / vest, er meget porøse og minder mest af alt om sukker. Flere steder kan jeg uden problemer kradse fugen ud med en pind el. skruetrækker.

Sidste år reparerede jeg nogle steder med nyt mørtel, det holder !

Huset er 10 år gammelt og jeg mener ikke det kan være rigtigt at fugerne skal være sådan. Noget må være gået galt under ny-bygningen.


Hvad kan man gøre ? , hvad er det rigtige at gøre ?



Se vedhæftede foto's.



Med venlig hilsen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset ikke er mere en 10 år så er det helt sikkert for tidligt fugerne begynder at smuldre. Har du prøvet at snakke med det firma der har lavet det og hørt hvad de siger til det?
Allerede efter 5 år er al vedligeholdelse på egen regning.

Det såkaldte "Mangelansvar", (nærmest garantiperiode), udløver efter 5 år. Jfr. AB92. Nemlig.

...og her er billederne så ;-)







Ja - huset er muret imellem Oktober - December 2000.
Ok. Grunden til at jeg spørger er at det ligner mistænkeligt meget de fuger vi havde i vores hus og som var frostsprængte.
Dem kunne man også gå og kradse af uden problemer, og jeg har set flere huse med samme problem siden.
Vi fik alle vores fuget fræset ud og nye lagt i. Siden har der ikke været noget.

I og med at dit hus også er bygget om vinteren kunne det jo være årsagen. At det udpræget er en væg kan skyldes at murværket har fået vand efter opmuring, og dernæst frost.
Ok. Grunden til at jeg spørger er at det ligner mistænkeligt meget de fuger vi havde i vores hus og som var frostsprængte.
Dem kunne man også gå og kradse af uden problemer, og jeg har set flere huse med samme problem siden.
Vi fik alle vores fuget fræset ud og nye lagt i. Siden har der ikke været noget.

I og med at dit hus også er bygget om vinteren kunne det jo være årsagen. At det udpræget er en væg kan skyldes at murværket har fået vand efter opmuring, og dernæst frost, og det kan jo fint bare være en enkelt facade.
Hej

Vi fik muret for ca. 1 år siden, og jeg kan nu også konstatere at fugerne smuldrer nogle steder i murværket. Jeg har fra starten været meget efter murerfirmaet og bedt dem om at murer med fyldte fuger, overholde reglerne for afsyring. Yderligere bad jeg dem om ikke at blade mørtlen længere tid en 10 min.

Gentagende gange oplevede jeg at de afsyrede umiddelbart efter opmuring og inden mørtlen var tør. Syren var alt for kraftig blandet, og det røg fra murværket når de afsyrede.

Den alvorligste fejl var dog nok overblanding af mørtlen. Ifølge Teknologisk er det den største årsag fugeskader.

De murer som vi anvendte var desværre fuldstændig ligeglade med mine anvisninger.

Selvbyggeren

Jeg er enig med jer i det er for tidlig efter 10 år, dog ses det oftere og oftere i dag at fugerne ikke holder det vi forventer af dem.
Hvad skyldes det.
For mig at se er der flere årsager.
Mange af de mursten som anvendes i dag, de er meget sugende, det betyder de suger meget fugt under perioder med regn og det forplanter sig ind i fugerne og dermed opfugtes disse, det kan så resultere i frost sprængninger når vi har hurtige omslag fra positive temepraturer og til frost, hvilket vi faktisk har oplevet nu 3 vintre i træk.
Grunden til murværket opfugtes hårdt, skyldes ofte vores konstruktioner. Mange af de bygninger som er opført de sidste 10 år er opført med korte eller slet ingen udhæng, store vinduespartier med lille murværk som koncenterer vandet i mindre områder.
Vi anbefaler mange af vore kunder når vi har opført nye facader for dem eller ved omfugning, at de får deres murværk imprægneret med Protectos 40, det har vi med succes gjort i snart 16 år og det har en tydelig virkning. Teknologisk institut har bla. testet dette produkt og de konkluderer op til 90% effekt selv efter mange år. Frimaet selv giver 10 års garanti.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis