Træk ved ventileret huntonit undertag

Hej alle! Jeg er ny her på forum'et, så here goes:

Jeg fik sidste år lagt nyt tag på mit hus fra 1864. Det blev et tegltag af typen Nibra H10 med Huntonit undertag.

Iflg. Huntonits vejledning skal man vælge konstruktionen "ventileret undertag", når man renoverer et ældre hus, hvor man ikke kan være sikker på dampspærrens tæthed.

Dvs. at der skal være ventilation både over og under huntonit-pladerne. I mit tilfælde blev det ventilerede undertag udført ved at lave et 25 mm mellemrum mellem tagfodsplade og udhæng, som så blev foret med en hullet "pølse" af fleksibelt plastic af hensyn til at forhindre fugle og lignende i at finde vej ind under undertaget.

Det virker også fint, der er en fin luftstrøm fra tagfod og langs med undersiden af huntonit-pladerne og til kip, ligesom der også er en fin luftstrøm mellem oversiden af huntonit-pladerne og tagstenene og til kip.

Problemet ved denne løsning er bare, at de også kommer luft via den ventilerede underside af undertaget og ind i huset, som jeg kan føle som træk ved hjørnerne af mit loft.

Jeg har lyst til at lukke åbningen mellem tagfodspladerne og udhænget, så jeg slipper for dette træk. Som jeg har forstået huntonit, så er det netop diffusionsåbent, så eventuel fugt fra en utæt dampspærre kan trænge op gennem undertaget og fordampe via udluftningen mellem oversiden af undertaget og tagstenene, som jo er ventileret til kip. Jeg tænker også, at der må opstå en uheldig kuldebro over mine loftsplader pga. den konstante kolde luftstrøm fra den ventilerede underside af undertaget.

Jeg sætter lige et par billeder ind som illustration. Kommentarer modtages gerne!

Mvh. Martin

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du har glemt at montere en vindplade, det er årsagen til at det trækker ind i boligen, vindpladen skulle være monteret ned til din murkrone, og fuges tæt hertil og omkring liggende spær, så kulden ikke kunne trække ned i isoleringen.

Din "pølse" ved tagfoden er et snefangsrør, og kan da godt lukkes til, hvis ellers du mener du har en tæt damspærre

Huntonit undertaget er både diffusionsåbent, men er også godt ventileret pga. overlæggende i pladerne.

Tjoh, nogen vindplade har jeg ikke monteret. Det skrev de ikke noget om i Huntonit-vejledningen, kun at det skulle udføres som vist hvis man var usikker på dampspærrens tæthed.

Den måde du beskriver vindpladen på, er egentlig sådan jeg har tænkt mig at gøre indenfra, når jeg skal have lavet nye lofter. Så det kan godt være det bare er løsningen.

Når man laver undertag af banevarer, så bliver det fæstet til tagfoden, som ikke har nogen ventilation under sig, sådan som jeg har forstået det. Er det kun huntonit, der skal have ventilation under pladerne? Jeg valgte faktisk huntonit, fordi det skulle være det mest diffusionsåbne undertag...

Jo da, det fremgår af deres vejledning pk. 9 på side 5.

Huntonit læggevejledning hos A.Rindom

Ja, det kan godt laves indvendigt fra også, så skal du alligevel ordne lofter senere, så kan det laves på det tidspunkt, evt. med hårde isoleringsbats, i stedet for krydsfiner.

Både banevarer og fast undertag laves med ventilation i nogle tilfælde, så nej det er ikke kun huntonit undertaget, der laves på denne måde.

Huntonit undertaget er dog efter min mening det bedst valg af undertag på markedet, så der er intet galt i dit valg af undertag.

Jeg kan da godt se nu, at man med lidt god vilje godt kan se en form for vindplade på billedet pkt. 9 side 5 i vejledningen, men det er af en eller anden grund ikke beskrevet med tekst.

Men fedt at høre, at jeg kan gøre det med hårde isoleringsbats, det lyder umiddelbart som en nem løsning.

Så vidt jeg kan se af vejledningen du linker til, så er det frit valg mellem ventileret og uventileret undertag. Er huntonit ikke så diffusionsåbent, at jeg bare kan lukke spalten under tagfodspladen til, og så er jeg af med mit træk?
Jo, det er diffusionsåbent, og du kan godt lægge af under tagfodspladen, og derved slippe for dit træk med det samme, men kan du komme til denne revne da ?

Annonce
Sagtens. Det er bare at fjerne tagrenden, forsigtigt bøje fodblikket op, og så lukke af med f.eks. en stribe huntonit eller en kile af træ hele vejen langs tagfoden og så montere tagrende og nedbøje fodblik igen.

Vil du mene at det er "sikkert" nok at lukke af for luftspalten? Jeg har længe tænkt på at gøre det, men de tømrere der lavede taget - meget omhyggeligt og ordentlig i øvrigt, mente, at det var bedst at gå med livrem og seler, og derfor lavede de spalten til ventilation under det faste undertag.
Fodblikket er ikke sådan lige at folde op igen.

Evt. kunne et fugebånd bruges, det ville være nemmere.

Om det er sikkert nok, kommer jo an på om der er problemer med fugt.
Tak for dine svar!

God ide med fugebåndet! Det havde jeg ikke tænkt på. Har oven i købet adskillige ruller tilovers fra da jeg skiftede vinduer.

MVh. Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis