Sporing, lejestøj, drivaksel, dækstøj

Hej jeg er ny her - håber I tager godt i mod

Jeg har købt en brugt bil, jeg synes den støjer meget over 50 km/t - i et hvert tilfælde mere end den gamle bil gjorde. (ja, jeg købte den pga. lavt km tal og det var en gammel dame havde kørt den - og jeg tror da projektet indtil videre)

Men er det dækstøj eller hjullejer? Bilen styrer meget ret - man skal tage ved i rattet, når der skal styres og den retter hurtigt op igen. Kan det være en kombination af vinterdæk og det at forhjulene spidser meget - der giver støj, nærmest som lejestøj en høj tone man kan næsten fornemme vibrationer i bilen?

Den venstre drivaksel har det ikke for godt, man kan høre det klonker når der drejes skarp om hjørner - men at det skulle være det der giver den højfrekvente støj, det tror jeg ikke rigtig på - er der nogen som kan komme med input?

Hilsen Michael



 


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv og løfte den op så hjulene er fri af jorden, tag med begge hænder på hjulet og skub/træk hvis du kan mærke slør så er det lejet, men det kan sagtens være dækstøj især billigere vinterdæk larmer så man tror lejet er smuttet.

Bent din lyseslukker  Bilen har ikke kørt særligt meget der medfulgte en (delvis udfyldt)servicebog - jeg tror på km standen. Den støjer bare uhørt meget - selvom den fra 97, så kostede den dengang 395.000 kr (og jeg har kvitteringen) - det er der vel ingen, og heller ikke en halvgammel dame der vil betale for at sidde i et støjinferno -

Jeg må undersøge det nærmere - evt. sætte sommerdæk på bilen




Flere input tak..





 


 

hvilke bil snakker vi endelig om?
Jamen for dælen da hvis den kan smadre et knokkelled så kan den vel også smadre et billigt leje,såvel manchetter som lejer bliver lavet ude østpå og det rager fabrikanten en høstblomst hvad bilen skal koste.
Og så til sagen kør stille og roligt lige ud,drej svagt til venstre hvis den nu hyler mere er det højre leje defekt,gentag øvelsen og drej til højre,larmer den mere er det venstre leje der er i udu.
Jeg har aldrig hørt om en forhjulstrækker der skulle spidse så den søde gamle dame har sikkert høvlet ekvipagen op over et helleanlæg og smadret lejet i den venstre side af sin dyre bil.
René
Annonce
Når du nu kommer ud og eksperimentere med bilen, hvad det så end er for en bil, bør du også se til dækkenes slidbane.
Er mønsteret slidt pænt jævnt og ensartet hele vejen rundt på periferien, eller er det slidt skævt, og til hvilken side?
Hvorfra får du ideen om, at den skulle spidse?
Jeg ville ikke køre så pokkers langt endsige stærkt i bilen, før jeg fik styr på, hvad der ytrer sig så voldsomt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja okay - mit spørgsmål er heller ikke veldefineret.

Knokkelledet giver klonkelyde når der drejes skarpt om hjørner - det skifter jeg asap. Der er umiddelbart ingen slør i hjullejerne - men måske er de alligevel ødelagt. Hjullejerne er følsomme for sideværs tryk - og som Du skrive ABL69, kan bilen sagtens ha´været på afveje. Jeg må prøve mig frem, selvom lejerne koster 500 kr/stk.

Tak for nu





 



 





 


 

Hej KTM - dækkene er er slidt jævnt - men måske en anelse savtakket.

Bilen styrer meget ret fremad, selvom der selvfølgelig er servostyringen - så vil den gerne køre ligeud - den køre på skinner (forstår du ) Men det er måske bare bilens hjulgeometri - altså castorvinklen der giver denne retningsbestemthed.


 

du kunne også svare på hvilke bil det er, nogle biler får oftere dårlige lejer end andre
Som opfølgning på mine spørgsmål, og de svar som jeg har fået - vil jeg lige skrive en status og forhistorien

Jeg købte fornyligt en gammel bil, dog af en rimelig klasse, hvor lyd/støj niveauet synes uacceptabelt højt - med til dette høre dog, at jeg skiftede fra en stor luxsus bil, med og et meget lavt støjniveau. Derfor svedte jeg ved tanke om defekte hjullejer, kardanled defekt differentiale - alskens ulykker - men det var nu vist sig, at den højfrekvente støj var dækstøj fra et sæt Goodyear vinterdæk, føj for pokker!

Om det så er en kombination af foråret og jeg igen kan høre radio i på vej til arbejde - har skiftet til sommerdækkene betydet, at mit humør er steget et grader

Hilsen Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis