Sous vide hurtigmad.

Jeg ved godt at der er en del der nu ryster på hovedet, men prøv venligst selv dette af inden i kritiserer !

Jeg er lige så glad for god mad som jeg er for hurtig mad, men problemet er at man skal gå på kompromis med ferdigkøbt hurtigmad. Så nu har jeg det bedste stykke værktøj til tilberedning af mad, så hvorfor ikke se hvad svinet kan gøre

Der er en del begrænsninger, man kan self ikke lave lasagne i vandbadet, men man kan med fordel varme sovse/kød retter op som ikke indeholder pasta (har ikke prøvet)

Mit første forsøg var spaghetti og kødboller ! Fremgangsmåden var såre simpel, lav sovs og lad køle ned. Imens sovsen kogte lavede jeg farsen til kødbollerne og stegte dem hurtigt på panden og så kom de løst i fryseren. Tricket med kødbollerne er at de skal have stegeskorpe men være rå indvendig. Sovsen blev også afkølet. Begge dele afkøles så hurtigt som muligt.

Når begge dele var tilpas kolde kom jeg en passende mængde kødboller og sovs i en vacuumpose og svejste den i den dertilhørende svejsemaskin. Så i fryseren.

Når så vi skal have noget nemt og sundt  mad bliver poserne (her er de pakket i 1 person portioner) i vandbadet ved 60 grader i 1 time og 15 min, i passende tid koges pastaen, og vupti, så er der en utrolig lækker spaghetti og kødboller.

Retten kan med fordel laves i større portioner.

Jeg har også lavet chili con carne, men mere om det senere hvis denne tråd har vakt interesse.

Og igen, dont knock it till u tryed it !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da, tråden er yderst interessant!  
Jeg har endnu ikke røvet mig sammen til at få købt apparaturet. Vores hus er så lille, at jeg dårlig kan finde plads til sagerne.

Men ud fra den entusiasme, måske til det begejstrede grænsende, du lægger for dagen, må jeg nok hellere komme igang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det svier også lidt i muldvarpen når man henter den Men man bliver glad for den.
Sidder lige i skrivende stund og venter på at kartoflerne i ovnen bliver nok, så skal der spises spidsbryst tilberedt i 72 timer Det er altid et hit.

Jeg prøver for så vidt muligt at bruge mine maskiner/apparater så alsidigt som muligt. Det med ferdigretter var også bare en strøtanke som kom en dag og blev afprøvet... med stor succes hvis jeg selv skal sige det ! Så lige pt. går jeg og brainer lidt på hvilke retter som vil gavne af denne form.

Chili con carne var et hit ! Jeg valgte at lave farsen til kødboller som var krydret mexican style og anderledes end sovsen så der var lidt vekselvirkning i smagen ! En anden fordel ved at lave det til kødboller er at kødforbruget bliver vesentligt reduceret ! Næste batch tror jeg bliver med noget skært kød af en art som bliver marineret godt !

På 2do listen er
Boller i karry
Mørbrad gryde
enebærgryde
 
Det kunne være rat at have lidt udvalg til en doven dag

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis