Antenne - ekstra udtag - hvilke og hvordan?

Hej

Jeg vil gerne sætte nogle ekstra antenneudtag op i huset. Den tidligere ejer har allerede trukket et kabel fra det ”rigtige” yousee-stik til et antenneudtag. Kabelet ender lige nu blindt ved yousee-stikket i et f-stik hvor den tidligere ejer har haft en forstærker på. Fra det ekstra antenneudtag går yderligere et kabel videre til næste værelse, men her ender kablet også blindt i et løst antennestik. Dette vil jeg gerne have lavet om til et antenneudtag der sidder i væggen, samt yderligere videreføre det til det næste rum. Altså skal der sættes 2 udtag mere op.

Men jeg har læst mig lidt til, at der findes forskellige antenneudtag afhængigt af om signalet skal gå videre eller om det er det sidste på kablet… jeg ved ikke helt så meget om det, og håber at nogle her kan hjælpe med hvilke udtag jeg skal sætte op

En anden del af spørgsmålet handler om selve opsætningen af udtagene. I det ene værelse er der somsagt trukket et kabel som nu ender bare i en lang ledning med et løst antennestik. Der vil jeg gerne have sat et udtag op i stedet – no problemmo. Men der skal så trækkes et kabel rundt i værelset, som skal bores igennem væggen til det næste værelse. Det kabel kan jeg selvfølgelig bare lægge i en kabelbakke, men kunne godt tænke mig det blev helt skjult inde i væggen. Og da jeg alligevel står for at skulle male vægge m.v. så kan jeg ligeså godt gøre det med det samme… Hvordan gør jeg det lettest? Væggene er efterisoleret på indersiden så det er gips/træ beklædning der skal skæres i…. er det bare i gang med en vinkelsliber/feincutter og skære en rille helevejen rundt og trykke kablet ind?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en meget dårlig løsning at føre kablet videre fra stik til stik. Kig på nedenstående hjemmeside, der er der informationer om hvordan du gør det rigtigt. Der skal trækkes kabler ud til hvert stik fra en forstærker du sætter op ved dit første YouSee stik.

http://www.homeconnect.me/
Det kabel kan jeg selvfølgelig bare lægge i en kabelbakke, men kunne godt tænke mig det blev helt skjult inde i væggen. Og da jeg alligevel står for at skulle male vægge m.v. så kan jeg ligeså godt gøre det med det samme… Hvordan gør jeg det lettest?

Har du ikke mulighed for at afmontere fodpanel, og ligge kablet bag dette? Så slipper du for at ødelægge din fine væg.

Og ellers som de andre siger: Lav en stjernekobling i stedet for at føre kablet videre mellem stik.
Husk at få en målling på hvor hvor meget data dine kabler kan klare. Det du kan sagtens miste noget frekvens ved at forlænge ledningnerne rundt i huset, hvilket kan resulterer i et dårlige signal og dermed dårligere billede på fjernsynet. Men din udbyder vil helt sikkert kunne give dig svaret på dette over telefonen, så du ikke "brænder nallerne"
Held og lykke med projektet !

__
Martin
www.jobigen.dk
Det er klart at det vil være at foretrække at fordele til hvert rum i stjerne frem for en lang sløjfe. Men det kan ikke lade sig gøre at trække kablerne ordentligt (ja WAF har indflydelse her). Og man kan sige, at det har fungeret for den tidligere ejer, som snakkede varmt om det, blot forstærkeren mangler selvfølgelig.

Så spørgsmålet er at få et udtag på frem for et T-stik til at fordele og så selvfølgelig gemme kablet væk. Men I mener at et udtag tager mere signal end at sætte et T stik på? Jeg kan sagtens fjerne fodpanelerne men hvordan skal jeg gemme kablet bag panelerne?
Annonce
Et udtag dæmper signalet lige så meget som et T stik, så hvis du kun skal bruge 2 apparater er det ligegyldigt hvilken løsning du vælger, men hvis der er tale om flere udtag går det hurtigt galt.

Husk at alle stik og udtag skal være HF tætte.
Skrevet af steelman på 17 feb 2012 20:13
Det er klart at det vil være at foretrække at fordele til hvert rum i stjerne frem for en lang sløjfe. Men det kan ikke lade sig gøre at trække kablerne ordentligt (ja W A F har indflydelse her). Og man kan sige, at det har fungeret for den tidligere ejer, som snakkede varmt om det, blot forstærkeren mangler selvfølgelig.

Så spørgsmålet er at få et udtag på frem for et T-stik til at fordele og så selvfølgelig gemme kablet væk. Men I mener at et udtag tager mere signal end at sætte et T stik på? Jeg kan sagtens fjerne fodpanelerne men hvordan skal jeg gemme kablet bag panelerne?

Det kan være der allerede er plads til kablet i fugen imellem bunden af gipspladen og gulvet. Hvis ikke skærer du bare en lille rille det ovennævnte sted med en stanley-kniv.

Der findes også fodlister i træ der er lavet til at kunne skjule et par små kabler, men de er forholdsvis dyre og lidt mere besværlige at sætte op, da der først skal skrues beslag fast som panelet klikkes fast i.

Mht. det de andre skriver, kan jeg kun give dem ret i, at stjerneforbindelser er vejen frem. Skal du sløjfe fra udtag til udtag, vil jeg sige maks. to udtag pr. streng, ellers risikerer du at det går helt galt. I min tid som elektriker har jeg set mange eksempler på dette - og det er aldrig sjovt at skulle gøre arbejdet om igen!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Til at skjule kablerne bag fodlisterne kan du købe en billig overfræser hos Harald Skrald og fræse en rille bag på dem til kablerne.
Okay. Tak for inputs. Jeg kan godt se at det klart er det bedste er fordele i stjerne. Men da kablet nu er trukket til et ekstra udtag og derefter til det første rum, bliver det løsningen (somsagt klart WAF's indflydelse hér). Jeg kan jo evt. inden jeg sætter udtag nr 2. og 3 på strengen, fordele dem i "stjerne" og evt. en fordeler mere på. Eller?

Skrevet af Hr.Herluffe på 18 feb 2012 10:56
Til at skjule kablerne bag fodlisterne kan du købe en billig overfræser hos Harald Skrald og fræse en rille bag på dem til kablerne.

Altså du tænker fræse en rille bag på selve panelerne, ik?
Altså du tænker fræse en rille bag på selve panelerne, ik?

Som Wezio skriver, er der muligvis allerede en rille under gipspladerne, hvor kablet kan ligge - ellers kan den skæres med en kniv. Bare pas på du ikke får lavet hul i en eventuel dampspærre. Der er ingen grund til at begynde at fræse i panelerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også