Kalofere eller radiator?

Hej Lav-det-selv folket.

Jeg har fornylig fået værksteds-lokaler i en bygning der er opvarmet via et central-fyr, med dertil hørende kaloferer i de forskellige lejelmål.
Mit lejemål har været brugt som lager i mange år, hvorfor der aldrig har været koblet op til fyret. De kaloferer der så er i mine rum, har derfor været passive i MANGE år, og efter at have koblet dem til, er det tydeligt at det er næsten helt stoppede, og ganske ubrugelige.

Nå, men jeg står derfor og skal have sat nogle nye op (dette sørger udlejer for), men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge kaloferer igen, eller evt radiatorer? Jeg aner intet om det, så håber at der er nogle kyndige herinde, der kan lede mig lidt på vej.
Jeg har et mål på 130m2 med 4,5 meter til loftet. Der er tæt og nogenlunde isoleret.
Hvad vil være bedst til mit formål?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klar kaloriferer.
Med radiatorer vil du blot opnå, at varmen stiller sig oppe under loftet, hvis du da ikke også får vifter til at trykke varmen ned.
Sørg for at få nogen med lavt støjniveau og med gode justeringsmuligheder af luftstrømmen.
Det bedste jeg har prøvet er et system med "mørke varmestråler", hvor man fører varmen rundt oppe under loftet i nogle meget tykke rør med reflektorer på. Det er dog ikke en særlig køn installation, men helt lydløs og meget komfortabel.

Med venlig hilsen
ktm

Mange tak for et godt og uddybende svar. Rart at få lidt ekspert viden med på vejen. Jeg er hermed ikke i tvivl mere.
Nå ja...Det hedder kaloRIferer!!

Er der nogle typer der kan anbefales frem for andre, hvis man stadig befinder sig i den "budget-venlige" ende? Tvivler nemlig på at jeg har frit valg på alle hylder, men kan altid foreslå nogle modeller..
Jeg tror da, at strålevarme er bedre - ligesom KTM beskriver. Det kommer lidt an på, hvad du laver på værkstedet, hvis det støver meget det du arbejder med - ja så ..

Strålevarmen virker lidt som solens stråler. Der er en ulempen ved strålevarme, at man kan godt føle det bliver lidt koldt på "skyggesiden"

M
Nu er jeg lidt mere med....Troede at stråle-varme var en bestemt calorifere type, men har læst lide op på det nu...Wow, det lyder godt nok smart.
Jeg arbejder primært med bil-dekoration (folie), og auto-elektronik, så det vil da uden tvivl være meget optimalt at have en "stillestående" varme.

Dog synes jeg ikke at kunne blive helt klog på:
Anskaffelses-pris, ifht calorifere
Varme-effekt, ifht calorifere (altså det økonomiske perspektiv).

Jeg har mit lokale delt op i flere små rum, og der er pt 3 calorifere. Der er varme-rør tilknuttet disse 3, hver i sær. Skal men have "mange" strålevarmere op, for at det bliver effektivt nok, eller er 1 til hvert rum fint?
Det handler om du vil kunne lukke af for de forskellige rum. Hvis du kan bruge en fælles temp. i alle rum, behøver du ikke dele det op.

Det var netop på et bilværksted, jeg havde systemet.
Det betyder at bilerne står og optager en del varme, så de bliver behageligt lune og tørrer godt og relativt hurtigt. Du slipper for støv, der farer rundt som følge af kaloriferen og du får varmen ned, hvor du skal være og arbejde og ikke oppe under loftet som med radiatorer.
Det er det bedste varmesystem jeg nogen sinde har oplevet, og så er det tyst, ligesom radiatorer.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Genialt. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
Jeg har et "udtag" i hvert rum, så der kan sagtens åbnes/lukkes individuelt, hvilket også bliver løsningen uanset hvad.
Men skal lige være sikker...Altså de stråle-varme paneler, bliver tilsluttet mine centralvarme-rør, og virker derfor istedet for caloferer? Altså de skal ikke køre på strøm, vel?

Hvor meget er man oppe i prismæssigt, for sådan 3 strålevarme-paneler, og hvad der ellers måtte være brug for?
Der skal ikke noget strøm til.
Jeg aner ikke hvad det koster at installere. Det var i lokalet da jeg købte ejd.
Jeg har ikke kunnet finde noget om det på Internettet!

Med venlig hilsen
ktm

Du skriver et "udtag" i hver rum - du skal være opmærksom på, at et alm. strålevarmepanel skal ha´ noget højere fremløbstempartur end en radiator. Ved 70°C kan et strålevarme panel lave noget der ligner 150 W pr meter - du skal bruge ca. 75W*130m²/150Wm = 65 meter strålepanel (check lige om der er også plads til lysarmaturene i loftet, og om forudsætningerne er i orden før du bestiller panelerne)

Et anlæg i den størrelse koster vel 60.000 kr monteret

Strålevarme - kig på http://www.milton.dk/gfx/brugerupload/documents/Straalevarme(2).pdf

Ved ikke om der laves til bare 130 m², men du får måske ideer eller svar?
Mange tak for jeres uddybende svar.

Med "udtag i hvert rum" menes der, at der på nuværende tidspunkt sidder 3 kaloriferer, med hver deres "tilgang/udtag".
Fremløbs-temperaturen er på 65°C, så det udgør nok et temperatur-mæssigt problem, ved evt brug af strålevarme.

Jeg kan også se at prismæssigt nok bliver mere, end hvad udlejer finder rimeligt at betale. I så fald må det blive kalorifere igen.

Hvis jeg vælger kaloriferer igen, er der så nogle der kan anbefales fremfor andre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis