Fordele ved træ/alu døre og vinduer?

Hej,

Skal have skiftet en hoveddør. Jeg har haft en tømrer ude, som foreslog træ/alu vinduer, da de ikke skal vedligeholdes.

Er der andre fordele end den manglende vedligeholdelse? Synes 25% ekstra er meget, blot for at slippe for at male...

 

Hej, Skal have skiftet en hoveddør. Jeg har... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du slipper måske for at male de første par år, men lakeringen falmer over årene, og trafikfilm misfarver dem, og her er muligheden for at friske lidt op med maling, ikke mulig.
Jeg sværgede til mahogny, da de ikke skulle males, holdt sig godt og kom til at ligne stål efter nogle år, og ikke mindst gjorde det muligt at se alle de flotte dyr der gemte sig i regnskoven sidst vi var der.

Spøg til side. Det er ikke let at vælge, da det i sidste ende er ens pengepung som har det sidste ord. Du skal dog vælge de allerbedste energiruder du kan få og få isat vinduer og døre af en som har forstand på det, med stoppede mellemrum, 2 trinsfuger på underlag m.v., da du mest ser dem indvendigt fra og her kommer til at sætte pris på alle de penge du sparer i varme og alt det træk du undgår.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg ved godt tråden er lidt ældre, men det irriterer mig når der påstås at der dannes kondens bag ved alukapslen!!

Der dannes IKKE kondens bag alukapslen på moderne vinduer (hvis de er konstrueret rigtigt):
  Aluminiummet vil i de fleste tilfælde have samme ambiente temperatur som omgivelserne -dvs at der ikke er varm luft der afkøles og derved afgiver den overskydende fugt. Og luftens temperatur er ens på begge sider af kapslen som dog skal sidde med en vis afstand fra det underliggende træ, således at vand (eks. slagregn) ikke bliver siddende pga overfladespænding og kan ventileres bort. I den forbindelse er jeg f.eks ikke synderligt imponeret af Rationels Aldus serie.
  For at illustrere: prøv at gå ud og mærk aluminiummet på din trailer en sommeraften -den er ikke fugtig vel?!

Desuden er de fleste træ/alu vinduer i dag trævinduer der er produceret med lige så høj kerneandel og malerbehandlings standard som rene trævinduer -mine er f.eks DVC 2ØKO nedenunder. Alukapslerne kan afmonteres og træværket bagved vedligeholdes. Desuden kan man selv male sine alukapsler med samme, mere eller mindre gode, resultat som når man maler træværket -matslib pulverlakeringen og mal med metalmaling. Så går det vedligeholdelsesfrie dog fløjten, men pulverlakeringen holder i mange år inden det skulle bliver nødvendigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også