Maling af fodlister

Jeg har nogle fodlister, som trænger til at blive malet, men hvordan undgår jeg bedst at male på mine plankegulve - er der et eller andet trick ud over tape eller lignende?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at bruge malertape og så selvfølgelig male forsigtigt med en lille pensel, det fungerer fint?!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg plejer at afmonterer fodlisterne og lægge dem på et par bukke male dem alle med malesprøjte.
Dernæst monterer jeg dem igen med velcrobånd.
Så er det pærenemt at afmonterer og male næste gang.
Velcro bånd? Hahaha... Ah, den er vidst ikke så holdbar i længden

En ordentlig kvalitets pensel,- evt en oval/blondie str 35, måske en ringpensel som alternativ. Pensler er dyre, men vasker du dem ordentlig ud, kan de bruges i årevis. Den ældste ringpensel jeg har, fylder 10 år i år, og bliver brugt ret ofte

Evt brug en spartel under/hold ind til bunden som Charlotte skriver

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Først og fremmest en ordentlig kvalitets pensel. Der næst hvad du bedst kan styre selv men du maler. En tynd plade, avispapir, en klud, tape, o.s.v.
Jeg kommer lige med et tillægs spørgsmål:
Hvor købes de gode pensler ?
Dem der er til salg i diverse byggemarkeder og malerforretninger har ikke holdt mere end max 3 år for mig, så er de så slidte i hårrene/børsterne at de stritter i alle retninger og dermed ikke kan bruges til det pæne malerarbejde.
De kan dog altid bruges til grunder, eller træbeskyttelse, men det tager bare så lang tid at male garagen med en sprossepensel ;0)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg takker for alle de gode råd og vil forsøge mig med en lille pensel og et stykke papir. Deciderede cowboytricks findes åbenbart kun på film ;-)
Henrik, de gode pensler kan købes rigtig mange mange steder. De allerbedste hedder Guldberg. Men ellers Spekter som nok er det mest brugte. Og ellers Anza kan det også hedde.

Tror nu også at grunden til de ikke holder for dig, er måden du "behandler" dem på. Men jo, der er pensler der holder længere end andre. Ringpensler kan holde rigtigt længe, hvor i mod oval/blondie pensler holder noget kortere, hvad jeg har erfaret.

Jeg plejer at vaske penslerne grundigt igennem, gerne med lunkent vand (helst ikke varmt vand, da det kan opløse limen ved hårene). Slår vandet ud af dem,- og vasker dem så grundigt igennem igen med en form for sæbe, helst brun sæbe da det er med til at blødgøre og vedligeholde hårene, og derefter slår jeg vandet ud af dem igen og så skulle de gerne være rimelig gode
Det der nok ofte går galt, er at man ikke får vasket alt malingen i bunden af penslen ud (div. der hvor hårene sidder fast), men der kan man sagtens skylle ned i og evt massere malingen ud med en finger, det kan de gode/dyre pensler godt holde til. Fr man ikke den maling ud og den får lov at tører ind, bliver penslen umulig at arbejde med og dermed er den ubrugelig. Så pakker jeg altid penslerne ind i malertape, div jeg lige hiver et stykke tape af, og BLØDT kører rundt om hårene på penslen, så den holder formen, gerne i mens hårene er lidt fugtige.

Håber det er en hjælp til at få penslerne til at holde bare lidt længere Det er ofte udvaskningen der ikke er gjort ordentligt

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jacko.
Jeg har købt mig fattig i Spekter pensler... de virker fint til at starte med, men jeg syntes de hurtigt bliver strittende og skæve.
jeg har dog engang fået en ring-pensel af en maler på en byggeplads, og den holdt vel i 5-6 år, så det må være en anden kvalitet "profferne" bruger.

Dit trix med tapen vil jeg prøve, det kunne være noget, ellers vasker jeg mine pensler som du beskriver, og spesielt det med at slå vandet ud af dem, er noget der forlænger levetiden.

Måske er det min måde at male på, der er problemet, jeg prøver ellers at gøre som maleren siger: Ikke dyppe mere end ca halvdelen af hårene i malingen, duppe af og dreje penslen rundt under påføringen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også