30x60 klinker: Hvor lang tid pr. kvadratmeter

Hej

Jeg har ikke selv langt mange klinker, og lige nu har jeg en murer til at lægge klinker i 5 rum. Der lægges i alt

46,5 kvadratmeter 30x60 klinker på gulvene, og der opsættes ligeledes færdige kanter hele vejen rundt i de enkelte rum. Der er 3 brusekabiner, som alle beklædes med 30x60 klinker på den indvendige side.

Betongulvene er slebet, primet og har i de 3 badeværelser fået 2 gange alm. vådrumssikring.

Jeg synes at arbejdet går meget langsomt, så jeg håber, at nogen kan give mig en indikation på, hvor lang tid der ca. bør anvendes pr. kvadratmeter (forbehandling/kanter incl.). Der må jo findes nogle formler/programmer, som også benyttes til tilbudsgivning.

Jeg afregner på timebasis og vi derfor gerne vide lidt om, hvilken hastighed jeg bør kunne forvente.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej Jeg har ikke selv langt mange klinker, og... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de er 2 murere skal de være færdige med det hele incl. fugning og rengøring på 1 uge! Der skal lægges ca. 260 hele klinker på gulvene og ca. 180 på væggene og de skal incl. tilskæring kunne udføre dette på 4 dage. Fugning og efterfølgende rengøring og oprydning tager 1 dag.

At 30 x 60 er alt for stort til at skabe et fornuftigt ensartet fald i brusenicherne er så en anden sag.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Du fortæller flot der er tale om ca 46,5 kvm gulv og 3 brusekabiner. Og der hertil skal lægges arbejdet med sokkelfliserne.
Men det vigtige, nemlig hvor meget der skal skæres til og hvor mange meter mur der er rundt. Og så lige faktoren med om der skal være et forløb i fliserne gennem flere rum. Og om dine væge er helt lige så det er nemt at skære til eller endog kan lægges med udgangspunk i en væg....
Er alt hvad der skal bruges tilstede og er der ryddet helt op og klar? adgangen til arbejdsstedet betyder jo også en del... Og oprydningen.. er det din eller murerens opgave?

146 timer lyder af meget og er det også. Men opgaven er omvendt temmelig luftig defineret....

HVad siger din murer når du fortæller ham du mener han burde være hurtigere?

MVH Njord

MVH Njord
Du fortæller flot der er tale om ca 46,5 kvm gulv og 3 brusekabiner. Og der hertil skal lægges arbejdet med sokkelfliserne.
Men det vigtige, nemlig hvor meget der skal skæres til og hvor mange meter mur der er rundt. Og så lige faktoren med om der skal være et forløb i fliserne gennem flere rum. Og om dine væge er helt lige så det er nemt at skære til eller endog kan lægges med udgangspunk i en væg....
Er alt hvad der skal bruges tilstede og er der ryddet helt op og klar? adgangen til arbejdsstedet betyder jo også en del... Og oprydningen.. er det din eller murerens opgave?

146 timer lyder af meget og er det også. Men opgaven er omvendt temmelig luftig defineret....

HVad siger din murer når du fortæller ham du mener han burde være hurtigere?

MVH Njord

MVH Njord
www.abr.dk> Det er som sagt tidligere SLET ikke noiget man kan udtale sig om. 30*60 fliser i forbandt på et gulv som bare er en lille bitte smule skævt kan man bruge evigheder på at lege med.
Der er så mange variabler som kan spille ind i hele det puslespil

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Så er det altså heller ikke vanskeligere! Underlaget skal naturligvis være jævnt, som det også blev oplyst det var. Jeg lagde ene mand - uden at være håndværker - 36 m2 rustikke teglklinker på ca 30 x 30 incl. alle tilskæringer fra fredag eftermiddag til søndag aften, hvor gulvet var fuget og afvasket i et sommerhus, og det var fordelt på 3 rum, så hvis 2 murere ikke kan lægge 46 m2 klinker i den dobbelte størrelse incl opsætning af indkøbte sokkelklinker og fliser i 3 brusenicher på 5 dage, må der være noget galt med planlægningen og/eller udførelsen, og naturligvis kan man vurdere hvor lang tid det tager. Hvordan skulle man ellers kunne give en fast på arbejdet?

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Annonce
Man kan sagtens give en fast pris på arbejdet hvis man kender forhold osv. Men der er også en verden til forskel på 30*60 i forbandt og 30*30. Det er bestemt ikke hurtigere at ligge 30*60 tværtimod!

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Som totalt klinke newbe, hvorfor er det så sværre med 30*60 ?? bare af ren nysgerrighed..

Mvh

Morten

Jo større fliser, jo sværere er det at lægge dem så de ikke tander, og her er 30 x 60 jo dobbelt så store som 30 x 30 fliser.
Jeg har adgang til et program der beregner en tid på:

1 time og 20 min. pr. kvadratmeter ekcl. membran.

Til info siger programmet at tid til 30 x 30 fliser pr. m2 lægger på 1 time og 40 min.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det passer meget godt med min vurdering

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis