30x60 klinker: Hvor lang tid pr. kvadratmeter

Hej

Jeg har ikke selv langt mange klinker, og lige nu har jeg en murer til at lægge klinker i 5 rum. Der lægges i alt

46,5 kvadratmeter 30x60 klinker på gulvene, og der opsættes ligeledes færdige kanter hele vejen rundt i de enkelte rum. Der er 3 brusekabiner, som alle beklædes med 30x60 klinker på den indvendige side.

Betongulvene er slebet, primet og har i de 3 badeværelser fået 2 gange alm. vådrumssikring.

Jeg synes at arbejdet går meget langsomt, så jeg håber, at nogen kan give mig en indikation på, hvor lang tid der ca. bør anvendes pr. kvadratmeter (forbehandling/kanter incl.). Der må jo findes nogle formler/programmer, som også benyttes til tilbudsgivning.

Jeg afregner på timebasis og vi derfor gerne vide lidt om, hvilken hastighed jeg bør kunne forvente.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert eller nogen ørn udi flisesætning, men jeg har da prøvet en del. Det mest langsommelige har dog været det jeg har prøvet med 30x60. Fy dog, hvor skal man være helt overforsigtig, for at det ikke løber ad H til for en.
Jeg kan godt forstå, det tager sin tid, især hvis der er meget der skal skæres ud til og i snævre områder. Og hvis væggene ikke er optimale, er det da helt grusomt.
Jeg tør ikke sætte et timeforbrug på, men det vil være betragteligt.
Godt det ikke er mig, der skal sætte dem op!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har selv i sommer, langt 20x60 fliser i mit værksted, og selv om jeg ikke var super omhyggelig, og det var et rimelig reelt rum, tog det ganske.
Hvis det er bade rum er det jo rigtig vigtigt med fald osv, så man skal nok forvente det tager lang tid, det er jo heller ikke fedt at stå med et resultat efterfølgende, som slet ikke er tilfreds stillende.
Det kan variere RIGTIG meget. Bliver tit spurgt om en m2 pris, men det er simpelthen umuligt at gi´

Én skæring tager MEGET længere tid end bare at lægge de hele fliser

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Hej

Der er nu lagt ca. 46 kvadratmeter klinker i de 5 rum. De 3 brusekabiner er samlet beklædt med ca. 17 kvadratmeter.

De samlede 63 kvadratmeter klinker + færdigkøbte sokkelkanter+2 x gummihud har taget 146 timer, hvilket jo svarer til 2,32 timer pr. kvadratmeter klinker. For mig lyder det af meget lang tid, men jeg kan jo tage fejl.

Selvbyggeren

146 timer...det er en måneds arbejde for en mand...Gik han alene, eller var de flere?...det lyder umiddelbart i mine ører af langtid, men nu er jeg også "kun" elektriker....

Vil håbe at vi har en murer her i forummet, som vil komentere på dette indlæg
Annonce
Det havde jeg dog ikke fantasi til at forestille mig. Trængt op i krog, ville jeg nok have gættet på det halve.

Orla, så vil jeg gerne hyre dig, hvis jeg skal have sat noget tilsvarende op i en brusekabine en dag!
Også selv om du så skulle have 1500 kr. i timen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Orla Nautrup på 15 feb 2012 09:40
Jeg plejer at afsætte 1 time pr 3 m2 som tommelfingerregel incl fugning sokkelklinke m.m..

Så er vi vist ude i et MEGET reelt rum uden ret mange skæringer og det inkluderer i alle tilfælde ikke noget der hedder badeværelser.  Der er altså 3 badeværelser i dette tilfælde hvor der både skal primes, vådrumstættes, måles op, lægges fliser på gulv, sættes fliser op i brusenischen, fuges og gummifuges (i hjørner og mellem gulv og væg) 

Det er også en del hurtigere at lægge fliser i et stort rum end en hel masse små , da der kommer ekstra skæringer ved alle skillevægge.

Et lille regnestykke.  Der er CA. 48 m2 og mureren skal lægge 3 m2 pr. time. Dvs. 48/3. Det giver 16 arbejdstimer altså kun 2 arbejdsdage








Jeg glemte beklageligvist at skrive "ved gulvklinker", og det er selvfølgelig uden vådrumsmembran, som i min verden er en anden operation.

Samlet set på hele projektet kan jeg nok strække mig til 1m2 i timen incl. alt uden vådrumsmembran.

Altså kun for flise og fugearbejdet.
Skrevet af Orla Nautrup på 15 feb 2012 11:26
Jeg glemte beklageligvist at skrive "ved gulvklinker", og det er selvfølgelig uden vådrumsmembran, som i min verden er en anden operation.

Samlet set på hele projektet kan jeg nok strække mig til 1m2 i timen incl. alt uden vådrumsmembran.

Altså kun for flise og fugearbejdet.

Så må jeg nok trække tilbuddet om 1500 kr i timen tilbage!



Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis