trimplan

hej alle er der nogle her der har erfaring med BTS – BOAT TRIM SYSTEM  fra volvo

P.F.H.T tom

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tom.
Om de lige kommer fra Volvo eller et andet firma, kan så vidt jeg ved gå ud på et, at de skulle være bedre end andre systemer , det tror jeg ikke på. Det er brugeren der skal forstå at anvende dem rigtigt for at der kan blive tale om en besparelse. Det er dog igen afhængigt af din båds bundfacon.

hej båden er en halvplaner altså en rana 17 og den planer dårligt. bunden er flad på den sidste halvdel så jeg vil tro at jeg kan få god nytte af et trimplan. og øvelse gør vel mestre på et tidspunkt, ellers må jeg købe et med automatik på  

hilsen tom

  

En båd der er bygget som halvplanende vil du aldrig kunne få til at plane rigtigt, uanset hvor mange trimflaps du vil sætte  på den. Den er simpelthen ikke bygget til det, så vil du have en planende båd må du også investerer i en sådan.
Hej Tom

Jeg synes ikke at din rana 17 er en meget typisk "halvplanende" båd.
Den ser meget ud som andre planende både med klinkbygget udseende. Den båd som jeg kender til med samme skrogform, kan sagtens plane, men er bare lidt "tungere" og langsommere end en planende båd, som er mere glat i bunden.
Med en beskeden motorstørrelse, så bliver dette også mere mærkbart.

Noget som er MEGET vigtigt for om din båd kan komme op at plane hurtigt - og plane i en god fart - det er vægtfordelingen.
Det ville jeg starte med som det vigtigste.
Når du skal op at plane, skal der være en del vægt fremme i båden - og det virker nogenlunde på samme måde som trimplaner - men er naturligvis billigere. Næsen af båden må ikke stikke op i luften - så tager det meget mere kraft at komme "i planing".
Vægtfordeling eller trim med vægt frem og tilbage er det første du skal arbejde med.
For eksempel: Benzintank og reservebenzin kan flyttes frem i båden, din kæreste rykker frem, 2-3 vanddunke kan lægges helt fremme i båden, tungt greg og dåseøl kan lægges helt fremme osv.

Når du har fundet en god balance, så kan du eksperimentere med småtrim, og opleve, at bare det at flytte en fuld benzintank 20-40 cm frem eller tilbage, kan ændre din planingsfart mærkbart. Du kan trimme, indtil du mærker at båden sejler bedst, dvs uden at stævnen dykker/suger lidt ned eller uden at hækken graver sig ned.
Dette er desuden også afhængigt af om hvor meget eller hvor lidt bølger der er. Jo mere bølger der er, jo mindre vægt skal du have fremefter.

Jeg har ikke erfaring med trimplan - fordi jeg gerne vil undgå alt for mange "ekstra ting" på båden. det vejer og koster jo altsammen penge og vedligehold.

Håber at du kan bruge mine forslag - MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
http://www.youtube.com/watch?v=eGtlfS-wRlw .
Som det ses her kan båden da plane, selv om den jo ikke ligner moderne planbåde i bunden. Motorstørrelse er nok en væsentlig faktor, og gode trimplaps vil også hjælpe, men det er ikke hvad man forstår med en planende type.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Den udmærkede film, Lynæs linker til, er båden med en 60 hk, som jeg forstået det, er din en 40 hk?
Så du får brug for et godt løft for at komme op at plane, især hvis båden er tungt lastet.

Nu kikkede jeg, på de specielle Volvo trimflaps, det er jo unægtelig noget anderledes, end de trationelle typer.
www.google.dk/imgres?imgurl=http://...vns&itbs=1

Jeg ville nok vælge, de almindelige, men dem fra Volvo, ser jo unægtelig spændende ud.
                                                                               Volvo ser jo sådan her ud.
Ql_boat_trim

De  trationelle

Så findes der også, hydrofoil typen, som sættes på motoren
De hjælper mest, indtil planingsfart er opnået.


mvh jens

har den samme jolle bare lavet da den hed fjordplast og den planer helt fint med 50 hk har lige købt en 60 hk til den glæder mig til isen er væk så den kan afprøves

der er altid solskin bag skyerne

hej allesammen jeg er rigtig glad for de gode forslag. som jeg læser det bliver det hydrauliske trimplan lidt for at plane og meget for at side justere. har fundet ud af at agterpladen er rådden så der går nok lidt tid før jeg kommer på vandet igen.sammen med alt det andet jeg skal lave kabine+selvlænsende dæk.

tak for svarende hilsen tom

  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis