udlægning af asfalt - eksamens opgave.

God aften.

Jeg er igang med mit eksamens projekt som ejendomsservicetekninker:-D
og har lavet et projekt hvor i asfalts udlægning igår og hertil har jeg brug for hjælp.
Det har simpelthen været umuligt at finde oplysninger om hvordan man rent praktisk udlægger asfalt, så håber der findes nogen person herinde som kunne hjælpe mig med lidt information.

arealet er et trekants område med målene 32m x 32m x 23m
der er højbede samt en lang carport på 32m.

nogle spørgsmål som jeg umiddelbart tænker på.

hvordan udlægges den - læsses af fra lastbil og hvad gør man så?
hvilke grader skal den være?
hvordan sørger man får at det bliver pænt omkring kanter osv?

håber nogen kan hjælpe mig lidt her:-)

på forhånd tak

Jan.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
puhaa sikke et spørgsmål.
men jo det kommer på lastbil, så kan det ligges på to måder, med maskine altså en udlægger eller med hånden, under alle omstændigheder skal der laves lidt i hånden, små områder.
med maskine bliver det pænere fordi bag på maskinen sidder der et strygejern, i strygejernet er der varme og nogle knive der komprimere asfalten, inden trømlen eller pladevibratoren kommer over det og gør arbejdet færdigt.
skal det hele laves i hånden er det med kran/grab eller trillebør, ud over det skal du bruge en rage til og jævne asfalten og evt en skovl, når du laver håndarbejde på små områder og rundt om ting bruger man gerne en pladevibrator til at komprimere det med da det skal komprimeres mens det er varmt, ved stolper bruges en håndstamper.
kanter laver du pæne ved enten at ligge en lægte og rage efter og derefter så fjerne den eller til sidste gå og rette kanter af med en skovl.
faldet skal selvfølgelig være ned mod brønd hvis der er sådan en, hvis ikke skal vandet et sted hen hvor det ikke er til gene, man kan sige bare der er fald så vandet kan komme væk men alt det kommer an på hvad tykkelse lag asfalt du ligger, bare der er fald et par promille kan som regl gøre det.

hvis der er mere spørger du bare
puhaa sikke et spørgsmål.
men jo det kommer på lastbil, så kan det ligges på to måder, med maskine altså en udlægger eller med hånden, under alle omstændigheder skal der laves lidt i hånden, små områder.
med maskine bliver det pænere fordi bag på maskinen sidder der et strygejern, i strygejernet er der varme og nogle knive der komprimere asfalten, inden trømlen eller pladevibratoren kommer over det og gør arbejdet færdigt.
skal det hele laves i hånden er det med kran/grab eller trillebør, ud over det skal du bruge en rage til og jævne asfalten og evt en skovl, når du laver håndarbejde på små områder og rundt om ting bruger man gerne en pladevibrator til at komprimere det med da det skal komprimeres mens det er varmt, ved stolper bruges en håndstamper.
kanter laver du pæne ved enten at ligge en lægte og rage efter og derefter så fjerne den eller til sidste gå og rette kanter af med en skovl.
faldet skal selvfølgelig være ned mod brønd hvis der er sådan en, hvis ikke skal vandet et sted hen hvor det ikke er til gene, man kan sige bare der er fald så vandet kan komme væk men alt det kommer an på hvad tykkelse lag asfalt du ligger, bare der er fald et par promille kan som regl gøre det.

hvis der er mere spørger du bare
kig eventuelt på you tupe eller på www.tv2east/paa-job-ny

og så find det afsnit der hedder asfalt.
Ellers kan du finde info i den alindelige arbejdsbeskrivelse for asfaltarbejder. Det er anelse nørdet, hvis man ikke er så godt kendt i stoffet:

http://vejregler.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?docId=vd-udbud-varmblandet-aab-full&treeNav=true&navId=%7b298B02DF-004B-44D5-B57D-163E1F225980%7d

Men som Henrik skriver, så vil dit projekt helt sikkert blive en blanding mellem maskinudlægning og håndudlægning i hjørnerne.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis