Problemer med radiatorer

Jeg har en spøjs udfordring.


Halvdelen af mine radiatorer virker som de skal. De sider alle sammen på samme side af huset, og er forbundet på samme streng (er min forudsætning).

Så har jeg 5 radiatorer på den anden side af huset, de virker slet ikke. De to, der er tættest på fyret har ikke termostat, men bare en ventil til åben og lukket. De sidste tre har relativt nye ventiler på.

Jeg har pillefyr, åben ekspansion og en relativt ny pumpe på systemet. Der er sat en helt ny udluftningsventil(?) på et radiatorrør i skunken på den side hvor radiatorerne ikke virker. De virkede heller ikke før den blev sat på. Den gamle var frossen og sprang i weekenden :-(

De to første radiatorer kan jeg ikke udlufte, så jeg har sat en vandslange på afløbet på radiatoren og åbnet for ventilen. De klukker begge, men der kommer kun meget lidt vand ud. Der er ingen forskel på om ventilen (den der ikke er termostat) er åben eller lukket. Det gætter jeg på betyder et frossent rør et sted ?

Den næste radiator har termostat, men ingen udluftningsventil, så jeg har også her sat en vandslange på, og der kommer fint vand ud. Men det er varmt vand fra returrøret. Radiatoren bliver varmet op, men tilløbsrøret bliver ikke hverken varmere eller koldere.

De sidste to radiatorer har udluftning på, og termostat. Når jeg lufter dem ud, så er der tryk på vandet, men ingen luft. Efter kort tid forsvinder trykket og så sker der ikke mere. Hælder jeg mere vand på anlægget, så sker der det samme igen. Det tyder altså på at de bliver fyldt op via returrøret også her?

Det skal siges at kun den 3. radiator har været brugt sidste år, de andre to har været i brug for 2-3 år siden, da de to er umiddelbart ved fyrrummet, så der står døren bare åben, og de sidste to er ved brændeovnen i stuen (og der er to andre radiatorer i den modsatte side af stuen, som virker).

Jeg er lidt på herrens mark her, og håber på at nogen kan kaste lidt lys over hvad jeg kan stille op, og hvad problemet måske kan være ?


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

er det et 1-strengs anlæg eller 2 strengs anlæg. hvis du ikke ved det kan du prøve at at lukke alle radiatorventiler i hele huset. og efter lidt tid vil din fremløbs og retur temperatur være noglelunde ens, hvis den er det så er det et 1-strengs anlæg. hvis det er et 2 strengs anlæg vil returen blive kold.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis