Gulvvarme tilsluttes til centralvarmens returstreng ??

Hej alle på dette vidunderlige site

Jeg er ved at planlægge hvordan jeg skal lave gulvvarme i min kælder. Kælderen står foran en renovering, og vi vil gerne have lagt gulvvarme.

Jeg overvejer en lidt alternativ tilslutning af gulvvarmen til vores centralvarmesystem, men kan ikke finde ud af hvordan det skal gøres. 

Normalt tages fødevand til gulvvarmeshunten fra varmt fremløb og sendes tilbage via returledningen. Jeg overvejer, om der er muligt at tage fødevandet fra returledningen og sende tilbage til returledningen. Årsagen er, at jeg ofte har problemer med at nedkøle mit returvand til fjernvarmeværket tilstrækkeligt (skal under 45°C - jeg ligger ofte en eller to grader for højt). 

Ved at tage vandet til gulvvarmeshunten, så vil jeg kunne give det en ekstra nedkøling. Desuden har returvandet har en fin temperatur til at sende ind i en gulvvarme-shunt.

Lige så enket det lyder, lige så svært synes jeg det bliver, når jeg begynder at tænke i rørføring og ventiler. Jeg forestiller mig, det kan gøres med en trevejsventil, som leder vandet fra returstrengen ind til gulvvarmeshunten. Trevejsventilen skal så styres fra temperaturen på gulvvarmestrengens fremløb...tror jeg nok.

Denne opkobling er imidlertid ikke helt uden problemer, og jeg har nogle overvejelser:
  • der må ikke spærres for cirkulationen i centralvarme-retur-røret, hvis der fx er slukket for gulvvarmeshuntens pumpe eller ikke bruges gulvvarme.
  • gulvvarmeshunten må ikke "kortsluttes", således at den suger sit eget returvand ind. 
Jeg har forhørt mig hos flere leverandører af gulvvarme-systemer, men de var ret afvisende overfor mig som privat. Jeg ved, at jeg engang har hørt om andre, der havde gjort noget lignende - men kan selvfølgelig ikke finde det nu.

Jeg håber, der sidder en eller anden derude, som har hørt om dette før, og kan give et par hint med hensyn til 
  1. det fornuftige i denne ide og 
  2. kan give forslag til opkobling, ventiler mm.
På forhånd tak,

Janus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej janus

NU arbejder jeg med vvs til dagligt og arbejder meget på fjernvarme anlæg , jeg har certifikat inde for det. Jeg ville ikke tage føderøret fra returen fordi jeg ved at fjernvarme værkerne ikke vil accepter sådan en løsning da den ikke er rigtigt. men du skal købe en komplet gulvvarme shunt med pumpe til de antalkredse du skal bruge. og så er du altid sikker på at have varme nok til gulvarmen. Og jeg tror også at du kan hente et par graders afkøling ved gulvarmen alligevel, da man kun køre en fremløbs temperatur på 35- 40 grader over gulvvarmen. du skal bare skære et tee inde på fremløb og et på returen. Gulvvarme shunten har ventil og det hele til at styre fremløbs temperaturen.
Skrevet af michael-vvs på 13 feb 2012 20:43
hej janus

NU arbejder jeg med vvs til dagligt og arbejder meget på fjernvarme anlæg , jeg har certifikat inde for det. Jeg ville ikke tage føderøret fra returen fordi jeg ved at fjernvarme værkerne ikke vil accepter sådan en løsning da den ikke er rigtigt. men du skal købe en komplet gulvvarme shunt med pumpe til de antalkredse du skal bruge. og så er du altid sikker på at have varme nok til gulvarmen. Og jeg tror også at du kan hente et par graders afkøling ved gulvarmen alligevel, da man kun køre en fremløbs temperatur på 35- 40 grader over gulvvarmen. du skal bare skære et tee inde på fremløb og et på returen. Gulvvarme shunten har ventil og det hele til at styre fremløbs temperaturen.
Det med om fjernvarmeværket accepterer løsningen kommer vel an på om det er et direkte eller indirekte anlæg. Et direkte anlæg vil de vel slet ikke tillade ændringer på.

Hvis det er et indirekte må man da lave alle de krumspring man har lyst til (sætte flere radiatorer på, lave gulvvarme osv). Returvandet kører jo bare i ríng og bliver til fremløb i "næste runde" i et indirekte anlæg med varmeveksler. Det er jo ens eget problem hvis ikke anlægget er konfigureret optimalt.

Afkølingsgraden kommer vel an på hvor godt anlægget er trimmet og om veksleren er effektiv nok og i mindre grad hvad temperaturen er på returen når den når tilbage til veksleren?  Hvis returtemperaturen til varmeværket er for højt, så er det jo fordi anlægget ikke udnytter varmen.

hej 

står overfor samme problematik

Hvad endte det med - virker det ordentligt

giv gerne lyd fra dig


michael
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

vvs montør
Hej Michael jeg står over for at skulle renovere mit værksted her tilmål sommer og vil i den forbindelse lægge gulvvarme som bliver forsynet af returen ved godt Temp så vil komme til at svinge en del jeg havde tænkt mig at få lavet en sløjfe lige inden det løber ud af huset med den mulighed at kunne lukke af til værkstedet og lede det direkte ud i så fald det skulle blive et problem med varmen. Her hvor jeg bor (aalborg fjernvarme) der afregner vi pr. M2 der løber igennem måleren så,på den måde gratis varme i værkstedet, jeg hiver blot lidt flere grader id inden jeg sender det retur til varmeværket.
Annonce
Michael. Hvis du køre med "direkte" Fjernvarme, så kan du lave dit gulvvarme som "inddirekte" vha. 2 plade-varmevekslere.
den ene sættes så i retur ledningen, og bruges som "primær" varmekilde for gulvvarmen.
Kan denne så ikke følge med, så kan du åbne for varmeveksleren på "tilgangen" fra fjernvarmen, og der opnå tilstrækkelig kapacitet, og i denne situation, har du højst sansynligt ikke problemer med temperaturen på dit retur-vand, og kan derfor holde denne veksler lukket,med mindre du har det som mfrost, og betaler pr m³, og så er det jo bare om at hive hver eneste grad ud af retur-vandet du har mulighed for.

 

mfrost - Gratis er det nu ikke...
Du skal årligt betale ca. 15 kr. pr m2 af dit værksteds størrelse i fast bidrag.
Hej mfrost

Mit projekt endte ganske traditionelt - med en shunt koblet på centralvarmens fremløb. Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig videre med dit forehavende, selv om jeg stadig synes at det er en god ide.

Held og lykke med dit projekt.

Mvh Janus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis