Reoler til arbejdsbord ?

Jeg skal til at have indrettet mit værksted, og det er et langt og smalt rum som kommer til sin ret med en masse reoler ... men jeg skal også have en bordplade. Jeg en 180x60cm lang bordplade liggende jeg vil bruge til formålet... men mangler lidt inspiration til at få det til at fungere i praksis -- og så fik jeg en idé som jeg er meget i tvivl om holder i praksis...

købe en af disse reoler (eller noget lignende):
http://www.harald-nyborg.dk/p9976/staalreol-180x90x45cm-5-hylder
de skal samles halvvejs, så man kunne ende med 2 reoler á 90 cm og så lægge bordpladen ovenpå - og det er en okay arbejdshøjde og giver noget opbevaringsplads nedenunder .. jeg er dog i tvivl om det overhovedet vil kunne holde noget - jeg er klar over at bordpladen er 20 cm dybere end reolerne, så jeg ville fæstne bordpladen med nogle vinkelbeslag (og selvfølgelig også sørge for at reolerne var fæstnet til væggen..

Hvis ovenstående er helt håbløst - er der så nogle derude med andre gode idéer der ikke koster spidsen af en jetjager? vil helst ikke ud i at købe deciderede køkkenelementer...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
chriz

Nej ikke håbløs, men skulle jeg komme med et forslag ville jeg købe nogle kraftige vinkler, 2 eller helst 3 stk og bolte dem i væggen, så de sidder urokkeligt fast, måske med expans-sionsbolte eller klæbeankre. (kender ikke din vægtype)

& i den rette højde når bordpladen er lagt på disse, det andet vil vippe og dingle & vil så ikke være til at arbejde ved, synes jeg.

Så kan du jo bruge dine reoler i sin fulde højde, & du kan endda sætte nogle skuffer under din bordplade.

Ved ikke hvad du vil bruge dit bord til.

Men hvis du vil bruge en skruestik, finder du den rette højde ved at lægge din albue ovenpå skrue-stikken, (på bordet for ståes)så du kan hvile hagen på din knyttede hånd, så har du den rette højde at arbejde ved skrue-stikken, (file save osv.) sådan har jeg fået fortalt for meget meget længe siden, og arbejdshøjden passer meget fint til mig.

Skal du derimod bruge håndhøvl skal du lidt længere ned, så din arbejds-stiling føles rigtig.

Højde er jo forskellig fra person til person.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for dit svar, ja, det er et hobbybord til lidt af hvert, nok mere til en skruestik end at høvle ... men som udgangspunkt ikke noget "tungt" arbejde...

jeg tænkte nok det var et lidt ambitiøst projekt og efter at have sovet på det forestiller jeg mig heller ikke at det kan blive en særlig stabil løsning..., men jeg undrer mig bare over at jeg ikke rigtigt synes jeg kan finde hverken bordben der er lange nok eller noget der minder om en stabil løsning til hobbybrug? 

Jeg forestiller mig ikke det er en god idé at det er en god idé at have bordpladen hvilende på en lægte eller ind mod væggen og så 2 bordben i den anden ende?? det er vel ikke stabilt nok?

/Christian


 

Hej

Jeg lavede selv et underlag til min filebænk af regler og lægte.

Jeg købte 2 regler af samme længde som filebænken, savede ud til 3 lægter, skruede den ene regle i væggen i den højde som filebænken skulle have, den anden satte jeg halvvejs mellem gulvet og den øverste regle. Derefter lavede jeg 3 ben af høvlede lægter ( samme længde som højden af overkant af øverste regle ), og derefter 6 stykker lægter af samme længde som din filebænke er dyb, i dit tilfælde 55 cm. Skru det hele sammen og til sidst lægger du bordpladen på, og så har du muligheden for at lægge en hylde på de underste lægter.

God fornøjelse

Mvh Finn
Tak for dit input, Finn

Jeg havde håbet lidt på at kunne finde en "fiks og færdig" løsning de rikke kostede min 2-3000,-, men det ser ikke ud til at være så ligetil .. tilgengæld er din idé med at bygge stellet op selv rigtig fin, så det må være det jeg ender med at sigte efter!
Hej Chriz

Metoden er ikke så dyr og så får du noget som holder.

Mvh Finn

Efetr grundige overvejelser og inspiration og råd fra Jer er jeg kommet frem til en løsning á la dette:

http://goerdetselv.dk/vaerktoej/sol...lette-trin    

Selvom min nuværende bordplade er 180cm vil jeg gerne "forberede" bordet til en udvidelse, og tænkte på om man kan bruge en 28mm (eller mere) MDF-plade som bordplade (Længde 244cm) ? MDF er jo lidt bløde, så spørgsmålet er om de:

1. er understøttet nok ved denne konstruktion (jeg regner mde at lave et ekstra ben under midten af bordet) og

2. om MDF overhovedet er egnet til andet end skrivebord? - som tidligere nævnt er det ikke til tungt arbejde, men småprojekter med træ, div. hobbyarbejde o.l. - eller er jeg bedre tjent ved at forberede bordet til en længere laminatbordplade?

/Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis