Hulmursisolering

går og overvejer hulmorsisuler.
Nogen der har gjort det eller ved om man selv kan gøre det? og måske samtidig efter isolere på loftet. der er 100mm nu også ville jeg gerne have 100 mm mere på.
Hvor køber man isolering billigst ? noget at hente ved at købe det i tyskland? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du henter det i Tyskland skal det være samme lambda værdi som det du vil sqammenligne med. Er værdien højere skal du bruge et tykkere lag for at få samme isoleringsgevinst. Det er ikke samme isolering man bruger til hulmur, som til udlægning på loft, men ham der kommer og indblæser kan sikkert også gøre det andet, blot han ved det i forvejen, så han har den anden type med. Selv om det er "træls" så få du det bedste resultat hvis du fjerne alt det gamle isolering først, og så kan du også se om damppsærren er tæt, hvilket er særdeles vigtigt hvis du efterisolerer.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Dampspærren er vigtig altid også selvom man ikke efterisolere, men hvis du vælger at fjerne det gamle isolering får du kun et bedre resultat hvis du efterisolere med 200 mm, hvilket formentlig også bliver en del dyre. Jeg ville vælge at få smidt lidt mere end 100 mm på loftet hvis der er plads. Hvormeget regner du med der er plads til i hulmuren?

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Nemlig.
Når det gælder lige præcis loftisolering af gitterspærskonstruktioner kan isoleringslaget næsten ikke blive for tykt. (Ihvertfald ikke for en rigtig GDS-er).
Dels fordi isoleringsmateriale er billigt, der skal ikke bruges andre materialer og det er pærenemt at udlægge.

Et kik på Rockwools beregningsprogram antyder at at du i dit tilfælde kan udlægge 450 mm mineraluld og stadig have en tilbagebetalingsperiode på under 6 år. (Forudsat at du fyrer med olie).
Hvis træpiller tager det 10 år.

jem&fix har billig isolering. Desværrer er deres lagre så små og tilfældige at det ikke er sikkert at der er nok til et et helt hus. Derudover er der div. lavpristømmerhandler. (Ej netbasserede)


http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/beregningsprogrammer/spar+penge/

Bauhaus havde i sensommeren tilbud på rockwool Handy 37 på 79 kr pr pakke. Senere havde XL-Byg samme tilbud. Med jævne mellemrum er der lignende tilbud så måske du skulle holde øje med det. Eller prøve at forhandle med dem om prisen.
Handy 37 er i øvrigt ganske på højde med de dyrere typer, men fåes kun i faste mål og uden flex.
Vil i øvrigt anbefale rockwool. Har flere gange været ude for at glasuld er faldet sammen efter et stykke tid.

Med hensyn til hulmursisolering vil jeg anbefale at få et tilbud fra en proffessionel indblæser. Fik for nogle år siden isoleret et hus og i forbindelse med udskiftning af vinduer sidste år kunne konstateres at isoleringen var pakket rigtig pænt rundt om vinduerne. Det kan man umuligt selv gøre bare tilnærmelsesvis lige så godt.

Og så er det jo bare med at komme igang. Får du isoleringen til en fornuftig pris og udføre det selv (på loftet altså) er det jo med vore dages energipriser tjent hjem på ingen tid. Og så vil jeg da anbefale at du minimum kommer op på 300mm på loftet.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Så lige at XL har tilbud på isolering i næste uge. 79,95 kr pr pakke. Så er det bare med at regne ud hvor mange paller du skal bruge.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Man skal tænke på, at jo tykkere lag isolering på loftet, jo større krav stilles der til tætheden af dampspærren.

Forøvrigt ville jeg ikke spekulere på at efterisolere med mineraluldsbatts når man kan få blæst Thermocell træfiberisolering ind, som sikrer større tæthed de vanskelige steder som ved tænger o.l. og har samme isolerende effekt.
fordelen ved træfiberisolering er også at man kan undlade dampspærren....

http://www.lyrk.dk
En dampspærre skal altid være tæt!

Og det er uden betydning hvor tykt isoleringslaget måtte være.

Der trænger damp op igennem en utæt fugtspærre. Uanset isoleringslagets tykkelse vil denne damp ved en given temperatur kondenserer et sted i isoleringen.

Og jo "utættere" en dampspærre er, jo mere damp vil der trænge op i isoleringem.
Mon der i øvrigt findes et byggemateriale eller en komponent der i den grad - blandt almenheden - er lagt for had.

Som den stakkels dampspærre! >)

Faktum er at det er en kæmpefordel at huse er tætte for damptryk. Ligesom det er en fordel af hensyn til styrring af temperatur og ventilation.

Uanset om man anvender soleringsmaterialer hvortil der, (indtil videre), ikke kræves dampspærre på den varme side. Er den simpelthen nødvendig af hensyn til husets tæthed.
Og sådan vil det være langt ud i den nærmeste fremtid. >)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis