Liste tag /pap tag

Hej

Vi påtænker at få lagt nyt pap tag på vores hus fra 1960. Nu er der eternit skiffer. Vi vil have det af, men har tænkt på at lade det ligge.

Kan i anbefale pap tag ? og er der noget i syntes jeg skal være opmærksom på ?

Måske kan i anbefale en tagmand i Randers ?

100% klamp

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At brænde pap direkte på asbesteternitskiffer kan lyde besnærende.
Men det er meget dyrt at fjerne kombinationen af asbestholdige plader og påbrændt tagpap.
Og under alle omstændigheder har du en udestående asbestrenovering.
Som meget vel kan betyde krav om et betydeligt nedslag i prisen ved en hushandel.

Det er relativt billigt - og godt GDS-arbejde - at fjerne pladerne.
Og derefter monterer tagkrydsfiner eller brædder. Og pap på toppen.
Godt GDS-arbejde at fjerne skifer-eternit med asbest ? det vil jeg ikke lige frem kalde det. Det er meget sundhedsskadeligt for mennesker, og der vil være asbest støv i tøj, biler, trailere, på grunden, på loftet ja kort sagt overalt. Det kræver kun en enkelt fiber der sætter sig fast nede i lungen, nogle er heldige at det aldrig sker, og nogle er knap så heldige. At fjerne netop skifer-eternit med asbest i er arbejde for firmaer som har uddannelsen og udstyret til det slags. Jeg mener kvm prisen er ca 200 kr + moms.

Hold dig langt væk fra at gøre det selv.

http://www.lyrk.dk
Rolig nu, at pille taget af et enkelt hus er absolut ikke skadeligt. Brug en engangsdragt + masker, i fald at pladerne skulle smuldre en smule.

http://patienthaandbogen.dk/lunger/sygdomme/asbestose-25610.html
Det ville ikke være så slemt hvis det var bølgeeternit, men skiferpladerne går i stykker i små stumper og stykker og er umulige at rense op. Jeg har prøvet det, jeg ved hvad jeg taler om.

http://www.lyrk.dk
Selvfølgelig er der forskel på påskruede bølgeeternitplader og fastkittede eternitskifferditto.

Men skifrene skal jo ikke fjernes ved brug af en klaphammer.

De skal fjernes med hænderne og et værktøj til at overklippe "sømmet" Hvis kitten er fra 1967 så er der dels kun ringe vedhæftning mellem kit og plade og kitten er iøvrigt så knaldhamrende hård at den nærmest springer.

Jeg har ganske vist kun set det udført ved indbygning af et enkelt ovenlysvindue. (Hvor man genbrugte de gamle skifre og iøvrigt skar dem med almindelig vinkelsliber så støvet stod i tåger. Men sådan er der jo så meget >))
Annonce
Ja, ved et ovenlys vindue bruges et skiferjern. Men det er umuligt at bruge på et helt tag. Det vil tage 2 mand 14 dage bare at pille det af. Problemet med skifereternitten er at den splintrer, og er porøs........Det lyder umiddelbart ikke som om i har prøvet at udføre det selv

http://www.lyrk.dk
tilslutter mig naveren! Et skiffertag er noget fanden har skabt. Al skifferen skal pakkes ind, man skal passe på sig selv, omgivelserne osv. for det er jo ikke super sundt at indhalere. Og hvis jeg ikke husker helt galt skal hele loftet støvsuges for aspest stykker efterfølgende. Få et firma der har komptence og ikke mindst udstyret til at udføre arbejdet.

Og den fætter man bruger til at kappe sømmet er sgu ikke meget værd hvis kitten stadig holder. Så bliver man i hvert fald træt i armenen inden man er færdig
Men hvis det tager 2 mand 14 dage at afmontere et helt eternitskiffertag så er det da i udpræget grad godt GDS-arbejde.

Udelukkende manuelt arbejde, det er så pærenemt at selv en ufaglært akademikers teenagebørn kan finde ud af det.

Det er da bare med at komme igang. >)
tak for jeres svar

Jeg har lige et følge spørgsmål, jeg troede faktisk at pap tag var billigeste løsning, men en bekendt mener det er linab tag blik tag, er det rigtigt ? er det godt tag ?

100% klamp

Smid en stribe klemlister på skiferen og smæk en 15mm tagkryds på lav udluftning ved fod og rykning og så en listetækning på med 2 lag pap.

Stål tag hører ikke hjemme på en villa, det kan komme på ude på Bondemanden´s halm lade:-)



Du skal notere dig at et ståltag larmer nede i huset når det styrt regner, vi har renoveret et 10 år gl lindab tag fordi kunden var træt af at høre det inde i huset når det pisser ned, og han har 300 mm isolering på loftet netop for at prøve at komme det til livs.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis