Liste tag /pap tag

Hej

Vi påtænker at få lagt nyt pap tag på vores hus fra 1960. Nu er der eternit skiffer. Vi vil have det af, men har tænkt på at lade det ligge.

Kan i anbefale pap tag ? og er der noget i syntes jeg skal være opmærksom på ?

Måske kan i anbefale en tagmand i Randers ?

100% klamp

Hej Vi påtænker at få lagt nyt pap tag på vores... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo ikke ensbetydende med man får uhelbredelig kræft, hvis man får et asbest fiber på huden. Det er mit indtryk, at hysteriet angående asbest, er ved at fortage sig en smule. Der er naturligvis folk der har interesse i at holde hysteriet i arve. Det er dem der tjener mange penge på udstyr, vejledning og arbejdet. Vi skal huske på, at dem der er omkommet af asbestose, er folk der igennem langt tid har været udsat for asbeststøv, på den ene eller anden måde. Skal man som GDS mand nedtage et asbestholdigt tag, mener jeg det er nok hvis man bruger sin sunde fornuft.

For et par år siden skiftede jeg mit bølgeeternit tag ud (B5 plader) med pap / liste dækning. Var så heldig at have en minigraver med en meter bred skovl på. Skovlen blev hævet op til tag fod og en 10-15 plader lagt på den af gangen. Pladerne blev herefter læsset på min boggie trailer og kørt til genbrugspladsen i Horsens. Alt arbejde blev gjort med støvmaske og engangs kedeldragt, der var ingen plader der gik i stykker og i tror det vel næppe men det er rigtigt. På genbrugs pladsen i Horsens står en lukket container som er beregnet til asbestholdige plader - der i med hele lortet og færdig arbejde. Det eneste ulovlige jeg kan se jeg har gjort er, at flytte affald fra en kommune til en anden. Bor ikke i Horsens kommuneme, men en nabo kommune.
Var der nogle plader der var gået i stykker er jeg sikker på der heller ikke var sket noget ved det - der var masser af plader i containeren der var i stykker.




Ja, der er overdrevet hysteri omkring asbest holdige materialer, det er der ingen tvivl om, og mon ikke branchen har haft en finger med i spillet her.

Og det med knækkede plader skal pakkes ind i 2 lag plast, de hele plader smadres jo alligevel når de smides ind i containeren som er tilfældet på genbrugen, tænker man sig lidt om, er det altså ikke noget problem at nedtage og bortskaffe tagplader forsvarligt.
Hej abr.

Vedr: Arbejde med asbestholdigt materiale

Hvor har du den anvisning fra?

Har du en link?
Googlede såmænd bare asbest-sanering

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

En ting er bølge-eternit med asbest i, dem kan man stort set pille ned uden de går i stykker. Noget helt andet er at pille et tag ned med skiffer-eternit med asbest i. Det er fysisk umuligt at få det ned uden det splintrer, jeg har været med til det flere gange i min læretid. Hvis en kunde skal have et tilbud på at få udskiftet tag og der ligger skiffer-eternit på med asbest, regner jeg altid tilbuddet ud fra at et asbest-saneringsfirma piller taget ned.

10 knækkede bølge-eternitplader er ikke noget der kan bringe mit pis i kog. Men når der ligger stumper rundt om hele huset, støv på værktøjet, stumper på hele loftet, en åben container fyldt med asbestaffald, asbest-støv i tøjet som du tager med ind i bilen, hjem i vaskemaskinen, ud i sengetøjet osv osv, så siger jeg pænt nej tak. Det kræver blot en enkelt asbest-fiber der sætter sig fast nede i lungen.....og ikke 20 års konstant arbejde med asbest som mange tror, det er kun når vi snakker asbestose. Kræft er en helt anden snak.


http://www.lyrk.dk
Annonce
Ja, skiffer eternit er noget helt andet, det er vi helt enige om, det er umuligt at nedtage uden pladerne knækker, og de støver af helvede til, helt klart værd at sætte et firma til at nedtage.

Tagplader er noget nemmere at have med at gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis