opmuret trappe til spa.

Hej Folkens.

Jeg er igang med at lave badeværelse.

Jeg har købt mig et spa som jeg gerne vil have indmuret, hvor der skal laves 2 stk. trappetrin der skal beklædes med klinker.

Mit spørgsmål er så hvad jeg skal lave trapperne af?

Gasbeton/Leca sten/litex plader eller noget helt andet? - Hvad ville i lave det af?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jonas, jeg tror da bare jeg ville mure den op i muresten, især vis selve muren rundt om spaen bliver med synlig muresten så skal siderne på trinene også være det efter min mening, men skal der fliser på det hele kan du jo bare lave det hele i letbetong eller lega blokke, det er både hurtiger, lætter og billiger.

Mvh nicoolai
Hej

Husk at der skal vådrumssikres både bag og under spaen, ligesom der skal være min 2% fald på gulvet ud mod rummet og vandet skal kunne komme ud her, ligesom du skal kunne komme til at servicere spaen til enhver tid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene..

Orla - Det er ikke muligt og lave fald på gulvet, da det er støbt og der ikke er noget afløb i gulvet. Kun i brucenichen, som er sænket 1cm under resten af gulvet i badeværelset. Vådrumssikring skal det så laves på hele gulvet, og hvor langt op af væggene bag spaet?
Der er vel ingen forskel på at det bliver indmuret eller om det bare står på gulvet? - Regner med at lave afløb og vandtilslutning så lange at man kan høfte spaet op...


Vådrumssikringen skal føres til loft og 50 cm udenfor spaen.
Der skal altid vådrumssikres på hele gulvet og 10 cm op ad væggene.

Når spaen er fuget fast er det jo ikke nemt at løfte den op for servicering, og forøvrigt hvis man kunne, er det er det ikke en måde der kan tilsidesætte kravene til det jeg har nævnt, som er taget fra By & Bygs Anvisning 200, som er "Bibelen" for vådrum.

Der er dog et par smålempelser, der kan diskuteres her, men det er i småtingsafdelingen, og nok for omstændelig at debattere her.
Er du sikker på at der skal laves vådrumsikring på hele badeværelsegulvet når der ikke er afløb, samt gulvet er sænket 1cm fra resten af gulvet i bruceniche?

Det er ikke mulig og lavevådrumsikring helt op til loftet, det er der da heller ingen som får lavet. For ellers skal der jo klinker fra gulv til loft og det har jeg da aldrig set nogle have bare fordi de har spa..

Den fuge som jeg laver rundt om spa´en vil jeg med glæde gerne skære op og ligge en ny når der skal laves service på den, i stedet for at skal lave en lem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, reglerne er sådan, og sådan er det i de byggerier jeg har udført i mange år.

Der er jo enkelte lempelser som et betongulv kan være tæt uden vådrumssikring, men når overgangen til andre bygningsmaterialer (vægge, gulvafløb, rørgennemføringer m.m.) nu alligevel skal sikres med membran, kan man nok lige så godt give det hele.

Læs By & Bygs Anvisning 200.
Helt enig med Orla.

Vægge omkring spa sidestilles med bruseniche, og der skal vådrumssikres fra gulv til loft, og overfladen skal efterfølgende være vandafvisende. der må derfor heller ikke være vinduer i træ i disse vægge!

Til gengæld skal hele gulvet ikke vådrumssikres, hvis det er lavet i normal beton, som forudsættes vandtæt i sig selv. 

Overgangen fra gulv til vægge, samt omkring gulvafløb skal dog sikres med spartelmasse, væv m.v.

Der skal også være adgang til inspektion af rum under spa, fald på gulvet under dette til et hul i soklen, hvorfra vandet kan løbe til gulvafløb (og derfor ingen opkant ved bruseniche) da dette kræver endnu et gulvafløb, og så skal hele fulvfladen i øvrigt sænkes min. 10 mm i forhold til tilstødende gulve, og der skal være en højdeforskel på min. 30 mm fra dør til overkant af rist.

Forvirret? Læs By & Byg Anvisning 200

Hvis du skal sælge huset bliver alle disse mangler påtalt så det kan ikke betale sig at spare dem væk nu, da en køber sikkert vil have det lavet om for din regning.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også