Ventilation af tagryg - tagpap

Heysan LDS'ere!

Jeg er jo igang med at isolere mit tag i mit nybyg. Det bliver gjort nedefra og jeg er kommer til kip'en. Jeg skal jo have en rygningsudluftning monteret på min tagryg (tagpap tag), når jeg får det øverste lag pap på, for at få ventilation under taget.

Rygningsudluftning:


Spørgsmålet...

Min taghældning er 45gr.

Jeg har jo vindbrædder på nede ved tagfoden, for at undgå, at min isolering blir smadret afvindstød osv.

Skal der laves vindbræt oppe i kip'en, for at undgå, at vindstød osv kan blæse ind og ødelægge isoleringen oppe i kip'en eller rist/net i rygningsudluftningen nok til at forhindre dette?

Der blir selvfølgelig rist/net + 20-25cm op til hullet i tagryggen, men er det nok...

Hvis nogen kan anbefale en rygningsudluftning, så sig frem! (den viste er fra DUAL)

 SELVBYGGER!!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
godt spørgsmål. Jeg har aldrig været med til at lave vindbrædder i kip - men har da godt nok heller aldrig brugt omtalte profil. Mit umiddelbar svar er et klart nej. Men bruger et vindbrædt mellem spær ved spærfoden da vinden ellers kan komme under og i isoleringen. Det burde ikke være et problem her. Og har iøvrigt også svært ved at se hvordan man skulle lave noget der ville virke - men dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre.

Jeg ville dog ikke gøre noget som helst.
Rygningsudluftning er ofte brugt ved tagpap tage, de der "klip fisk" giver ikke samme ventilation. Jeg sys nu det ser "okay" ud med en rygningsudluftning. Jeg så selvf. hellere, at jeg ikke skulle have noget udluftning i kip, da jeg er mere til det "clean" look.

Det er nu nemt nok, at lave "vindbræt" i kip. Man kan bare lave en vinkel ligesom tagryggen og så rykke den 70mm ned, men jeg ved ikke om det er nødvendigt jo...det var da sjovest, at det ikke var nødvendigt...

Jeg har som sagt selv vindbræt nede ved spærfoden. Jeg tænkte bare, at vindstødene ville være voldsomme oppe ved tagryggen og disse ville blæse en del vind ind under min rygningsudluftning...

 SELVBYGGER!!!

Vinden må gerne blæse hen over din isolering, i overfladen. Så længe der ikke er direkte vindpåvirkning ind i enden af isoleringen, eller direkte på en flade, er det som det skal være.

http://www.lyrk.dk
Hmm...men vinden blæser vel også ind i isoleringen, i og med, at isoleringen fra de to tagflader mødes i kip'en, hvor luften kan blæse ind...

Hmm...

 SELVBYGGER!!!

jeg er helt med på hvordan du vil lave den - jeg kan bare ikke rigtig se det har nogen effekt. Som naveren skriver må vinden gerne blæse hen over isoleringen - hvorfor man netop har vindbræt ved spærfoden for at sikre dette. Jeg ville slet ikke være bange for at der er et problem. Du får jo en ventilation hvor luften kommer ind i bund og ud i top som på alle andre tage.

Hvis din tese skulle være korrekt ville det være nødvendigt at montere vindpap i hele spærfaget
Annonce
Hvad med at lægge en hård batt øverst i isoleringslaget?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det var selvfølgelig også en mulighed...

 SELVBYGGER!!!

det kan man godt men det giver bare ikke ret meget mening. Så burde man jo børe det på samtlige tage hvor der jo også er udluftning i top og bund og det gør man ikke.
Skrevet af boso på 12 feb 2012 17:55
det kan man godt men det giver bare ikke ret meget mening. Så burde man jo børe det på samtlige tage hvor der jo også er udluftning i top og bund og det gør man ikke.

Det ved jeg godt - men hvis det får ham til at føle bedre for løsningen selvom det ikke har nogen praktisk betydning .... ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis