badeværelse

Hej, jeg er ved at lave et badeværelse på en båd som jeg har tænkt mig at give et eller to lag epoxyfiber.  Er der nogen der ved noget om forbrug/tykkelse, priser gode råd osv.  Hvor er det billigt at købe?  Kan det betale sig at købe vest-system?  Hvad skal man regne med af spild?  Bådebyggeren der skal gøre det vil kun lave det med epoxyfiber.  Hvad tykkelse og hvor mangle lag skal man give?  Kan man prime finer med alm. tynd epoxyprimer?

Dr_Lyn
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig lavet et badeværelse i en båd, men jeg ved en del om brug af epoxy:
For at det bliver vandtæt, behøver du sådan set ikke ret tykt lag epoxy, når det er på en ensartet plade. Her er det måske nok med en enkelt måtte/væv og rulle et eller to lag ekstra epoxy ovenpå, for at udfylde ujævnheder.
Husk at slibe ind imellem, hvis du ikke lægger mens det klæber.

MEN hvis du laver et badeværelse i en båd, kommer der jo hjørner og vinkler, hvor bådens bevægelser kan rive din epoxy i stykker - så i hjørner skal der måske lægges flere lav væv, for at sikre at det ikke revner. Måske skal der 2-5 lav væv i hjørnerne?
Glasvæv laves iøvrigt i mange tykkelser også. Også med kevlar og kulfiber, men det er jo ikke nødvendigt.

Træ skal have lagt epoxy på først indtil det ikke suger mere - fortsæt med glasvæv og epoxy, når træet ikke suger mere.
Hvis det er på mahognyfiner er der måske olie i det yderste lag finer - som forhindrer at det binder i overfladelaget - det har jeg oplevet en gang med alm, glasfiber/polyester - ved ikke om det også gælder for epoxy.

Køb West system - det virker.
Epoxy er lidt dyrt, men lad være med at fedte med prisen for at spare - det er vigtigere at købe et sted, hvor de vil give dig gode råd + fortælle dig om værktøj og brugstider osv.

KØB 100% doseringspumpe - det sparer dig for meget spild, fordi du kan blande mindre portioner med sikkerhed.
Det største spild vil du få på grund af, at det er svært at blande en passende størrelse.
Du får også spild hvis du ikke bruger det rigtige værktøj, eller er for længe om at bruge det, som du har blandet - bland mindre portioner, så det ikke "selvvarmer".

Epoxy er et virkelig godt materiale, men det er MEGET vigtigt, at du blander korrekt og bruger det korrekt.
Du skal KUN bruge glasfiber som er beregnet til epoxy.
Du kan blande fyldstoffer i, for at få spartel i diverse "tykhed" - mange billige fyldstoffer kan bruges.
Mellemslibning VIGTIG hvis det er færdighærdet - ellers binder det ikke!!!!!
Desuden er det noget giftigt - køb en æske med de tynde engangshandsker 200 stk og skift hele tiden. Ellers bliver du smattet ind på huden, og det er usundt.

Ja det var lidt om epoxy - spørg bare hvis der er mere.

Start med at lave en prøve på en lille kasse af krydsfiner - du kan jo lave en lille kasse til værktøj eller din akkumulator- bare så du lige får øvelsen inden du smører din båd ind. Det er fint at øve sig lidt på en lille ting først.

God fornøjelse.

Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
Alle råd kan du få på http://www.hfmarine.dk/

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal huske at det skal være Nitrill handsker og ikke gummihandsker.. Epoxy trænger let gennem gummi.

Hvad er forskellen på glasfiber til polyester og til epoxy?? Jeg har noget væv liggende men kan ikke se hvad det er til.. ??

Hvis du skal bruge meget så ligger der er firma der sælger Epoxy i Karlslunde - til en hel anden og lavere kilopris.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det med handsker og holde sig ren er meget vigtigt - skift tøj og handsker ofte. PS - epoxy der er flydende er ikke sundt - men når det epoxy der er kommet på dit arbejdstøj ER hærdet, er det ugiftigt - altså kan du bare have noget arbejdstøj at skifte med, hvis du smatter tøjet ind, ved et uheld. Lidt udluftning er heller ikke dårligt, da hærderen er lidt usund også.

Til Polyester bruger man typisk måtter, hvor trådene ligger hulter til bulter og holdt sammen af noget lim af en slags, som opløses i polyesteren, når det bliver hældt på. (De fleste både bliver lavet af den slags)
Denne type glasmåtte dur ikke til epoxy.

Til epoxy skal det være glas som ikke har denne lim.
Til Epoxy er det typisk noget glasfiber som bare er vævet - i strimler til kanterne eller i store stykker.
Det ligner altså almindeligt løst vævet stof. Det laves i forskellige tykkelser.

PS i hjørnerne kan du med fordel spartle en runding op, så måtten ikke får et skarpt knæk. En runding er bedre.
Søg google på "stich and glue" - byggeteknik med krydsfiner beklædt med tyndt lag glasfiber/Epoxy - det er nogenlunde det samme som du skal i gang med. Her kan du finde mange billeder og beskrivelser som kan hjælpe. (mest engelsk)
f. eks: http://www.diy-wood-boat.com/Stitch_and_Glue.html

God arbejdslyst.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også