Mørke døre til lys

Hej

Vi har nogle mørke fyrtræsdøre fra føst i 90 erne. Vi vil gerne have dem lyse.

Hvad skal vi gøre?
Skal de slibes eller er det nok at vaske dem af i trærens før der males. og hvad skal vi male med?

Håber på  noget hjælp.
Tak

Hilsen Henrik.


 


 Hilsen

Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.

Ja du vasker den ned med en gang grundrens, så er det en god ting lige at slibe overfladen med noget fint sandpapir. Da du ikke ved hvilken type lak der er brugt, vil det nok være lettest at bruge en acryl maling, fortynd den og giv hellere to tynde lag frem for et tykt.
Gør dig overvejelser, skal det være ordentlig eller skal det være sjusk? Vil du sjuske giver du den bare to lag acrylmaling og håber den ikke skalder af om et år.

Vil du gøre det bare nogenlunde ordentligt,

1. får du den slebet godt og grundigt igennem.

2. vask grundigt med vand og grundrens. Og husk altid at vaske efter med rent vand (sæbe rester gør at maling binder dårligere)

3. Ville nok selv slibe i bund ved knaster, så jeg kunne få dem spærret med shellack og dermed sikre de ikke slår igennem senere hen.

4. Køb en god acrylgrunder og pensle den på, følg altid årenes retning. (det kunne være snickerislib fra Beckers)

5. efterspartle døren for evt ujævnheder med en god acrylspartel. - slib - og pletgrund

6. Mal to gange med en god acrylemalje. (det kunne være beckers Snickerifinish, god og let at arbejde med og klart den jeg vil anbefale hvis man ikke arbejder meget med acrylemalje)


Og husk så, fyldningsdøre som tilfældet er her kan males på to måder. Enten med sprøjte, eller med PENSEL. Aldrig brug en rulle på fyldningsdøre. Ser rædderligt ud mildest talt. Hvis du bruger pensel (hvilket jeg formoder) så ville jeg nok starte med fyldningerne, så "korset" og så kanterne til sidst

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
trip trap har en vandig spærregrunder, der vidst klarer knaster og nikotin. du maler 1 lag og lader tørre i vistnok 24 timer. så maler du andet lag og lader tørre. derefter kan du male 2 tynde lag med en træ og metalmaling. men prøv at kigge ved jem og fix, dba og bauhaus/silvan hvad døre koster når de allerede er hvidmalet. der gør meget tid og penge i at male ordentlig og somme tider er forskellen op til en ny dør ikke så stor
Skift dørene, da det er billigere.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også