Planforsænkning af kogeplade

kæresten og jeg er ved at købe nyt køkken. Vi har valgt at bordpladen skal være en laminat plade. og at vasken underlimes fra fabrikkens side, så den er helt i niveau med bordpladen.  

Det samme kunne jeg også godt tænke mig med min kogeplade. Men hvordan gøres dette?  saver man et hul der passer, og kører en tur med ovrefræseren så den lige kan komme ned og blive plan med bordpladen, hvorefter man giver den lidt silikone rundt i samlingen for at tætne. Synes ikke lige jeg kunne google det, men brugte sikkert de forkerte ord Det er denne her kogeplade der er tale om.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et råd. Lad være med at nedfælde kogepladen. Lad den hvile på bordpladen. Ja en nedfældet er (måske) pænere men i vænner det hurtigt til, at den ikke er det. I lader den så ligge løs i holdet. Så er den let at rengøre (kan vippes op), går den i stykker, er den let at udskifte osv.

Vi lavede nyt køkken for 3 år siden med kogeø. Nedfældet vask "og hele svineriet" - men kogepladen den blev blot lagt løst i hullet på anbefaling fra køkken-sælgeren (der ellers ville have større avance på en nedfældet), men det var hans erfaring, at det var bedre, den let kunne løftes ud ved behov. Og vi har ikke fortrudt et øjeblik. Vi valgte en induktionsplade fra Witt med facetkant for. Facetslibningen gør så også, at det ikke giver den store kant, at den ikke er nedfældet.
Ja det kunne gøres på den måde du beskriver, men mener det frarådes/må ikke gøres, i en træ/bordplade, sikkert pga brandfare osv. 
Det er heller ikke så smart, med en varm gryde som lige glides direkte ud på en laminat plade, sikkert med misfarvning til følge.

Jeg er ikke 100% sikker, men det burde være beskrevet i en evt monterings manual til jeres kogeplade.

Hvis det er ok, ville jeg nok gøre lidt ud af at finde silicone fuge masse som kan klare varmen, og ikke en standard sanitets fuge
fik lige kigget på dit link, det er en kogeplade med rustfri kant, den er ikke særlig egnet til nedfældning.
Henrik29 Jeg kan ikke lige forestille mig hvorfor vi skulle løfte den op, det skulle da kun være hvis den gik i stykker, og rengøring må da alt andet være nemmere når den er nedfældet. Jeg er med på at hvis pladen en dag går i stykker er man tvunget til at købe en magen til, eller en større for den så kan ligge oven på, i det gamle hul. Eller helt at skifte bord pladen. Men nu koster den plade den skal ligge i kun, 800.- Selvom det selvfølgelig også er den del penge.
Jeg synes bare det ser så meget pænere ud, og er ikke blevet frarådet det i de køkken butikker hvor jeg har snakket med sælgeren omkring det.


danielvagn: Ved ikke hvorfor wupti skriver den har en rust fri kant, men det er måske heller ikke helt forkert da kanten er af glas, og derfor ikke kan ruste :p har købt pladen, og den kan godt nedfældes.

Er nu ikke bange for at man vil komme til at skubbe en varm gryde/pande ud over laminat bordpladen, med misfarvning til følge. pladen kan tåle op til 180 grader C.
Jeg ved man både kan og må gøre det i en laminat plade,a det er mere fremgangsmåden jeg er ude efter.
Den skal da helt sikkert ned at ligge i plan med bordpladen. Alt andet ser da ud som en lappeløsning. Vores induktion gik i stykker og skulle have nyt printkort monteret. Ingen sag at få den op, og en ny fuge ilagt efterfølgende (tror det hele tog ½ time). Men få en prof til at fuge den, så det ser ordenligt ud.
Annonce
nailgun Enig Kan du fortælle lidt om hvordan det gøres, eller var du ikke med til det? Altså, skære man hullet til pladen, og fræser en fordybning så den lige kan komme ned og ligge? Hvem havde du til at fuge, og er det bare en "alm" sort varme bestandig silikone fuge der bruges. Det ville nok være mit valg
I øvrigt blev hullet til vores skåret på stedet af en køkken snedker. Han skar et hul med en stiksav og lavede derefter en karm med et knivskarpt jern i en ganske almindelig overfræser. Han havde selvfølgelig spændt styreskinner fast på bordpladen med skruetvinger.
Jeg tænkte lige over noget, da jeg lavde køkken var det en gaskogeplade jeg monterede, og der stod jeg ikke måtte plansænke den i en brandbar bordplade, nok pga strålevarmen kan være voldsom fra en sådan kogeplade.


Jeg har dog nedsænket en vask i et tidligere køkken projekt, start med at tegne op præcis der hvor du ønsker materiale fræst væk, vil gætte på 3-5 mm fuge spalte.
Hvis der ikke er skåret hul til kogepladen, så vent med det til du har fræst væk til nedsænkningen, det giver meget mere stabilitet og støtte til overfræseren.

De lige sider skal du montere en skinne, for at have noget at støtte overfræseren mod, det er relativt "bare" at kører der ud at, pas på med at kører for hurtigt, for flossede kanter er rigtig svært at rette bagefter.
Hjørnerne er det sværeste, bedst er det selvfølgelig, hvis du finder et fræse jern, hvor radius passer med radius på kogepladen, ellers er du ude i håndarbejde, som meget hurtigt kan smutte

Håber det bringer dig lidt videre

Her et billed fra mit lejligheds projekt, den vask var lidt af en opgave, men vi lavede en stor skabelon til at kører fræseren efter.

Jeg har en kammerat som er tømmer/smedker, som jeg skal have til at hjælpe mig med montering af køkkenet. Og satset på han også kan finde ud af at fræse hullet til kogepladen. Men var lidt intereseret i hvordan man gjorde det. Men det er så "bare" en tur med ovre fræseren.

Er der nogen der kender en varme bestandig sort silikone?
HUSK

Når nu den går i stykker og du ringer efter en reperatør, så er det DIG der skal sørge for at få den op inden han kommer og efterfølgende udbedre fugen..
Jeg tror det blev til 15-20 stykker i min tid som hvidevaretekniker hvor de fik en regning for forgæves kørsel.. ( ja, det var garanti rep.)

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis