Renovering af teakfiner 7'er stol

Hej alle!

Jeg har fornylig erhvervet mig 3 stk godt brugte Arne Jacobsen 7'er stole i teak. Det er min plan at sætte dem i stand (pudse chromen op igen, renovere træet). Jeg er næsten 100% sikker på stolene er oliebehandlede pt (det er dog længe siden).

Jeg ønsker at træet (teakfiner) skal have en mere mørk farve end "normalt" teak, lidt ligesom palisander. En mulighed ville være at købe noget palisanderolie og behandle træet med dette, hvilket ville mørkne træet ifht. teakolie. Ulempen ved palisanderolie er dog at træet får glans når man polerer med palisanderolie. Kan man undgå denne glans ved ikke at polere så meget? En anden mulighed ville være at bruge en mørk køkkenbordsolie. Har overvejet lakbejdse, men heller mest til olie.

Hvilken arbejdstilgang skal jeg benytte mig af? Jeg tænker at slibe MEGET lidt med fint sandpapir, tørre støv af, rense træet af med mineralsk terpentin, lade det tørre. Give olie, tørre overskydende af, lade det tørre, evt. mere olie etc.

En en stolene har en kraftig "plet" efter vand. Nogle gode råd omkring jeg fjerner denne evt. med ståluld 000 + olie?

Jeg vedhæfter nogle billeder af stolene som de tager sig ud pt. Desuden tp billeder af hvordan jeg ønsker de skal se ud når jeg er færdig med projektet.

På forhånd tak.

Pt.

Målet:


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe olie med farve,, Antracit-grå, Valnød, Kirsebær og Mahogni.
ved junckers har lavet det til gulve,, men der er nok ikke nogen forskel om det er til gulv eller stol..
Den stol med fugt skjold, har du prøvet af slibe på den, for af se om det er nemt af slibe væk, for det ligner til af det bare er behandlingen der er væk,,
Og jeg får ikke reklame penge fra junckers, var bare dem jeg viste havde olie med farve
Hej Det med farven kan jeg ikke hjaelpe med, men hvad angaar renoveringen af teak, her er hvordan jeg gör:

 

- rens traeet godt först! Jeg gör det med Faxe traerens, for det er det jeg har, haha, men der findes nok masser af andre traerensprodukter. Brug ikke for meget vand! Det er bedre at rense flere gange med haardt opvredet klud, end én gang med en sjaskvaad... bare laes brugsanvisningen godt

- lad det törre helt.

- slib traeet med det fineste sandpapir du kan finde. Pas paa med mörkt slibelinned: stövet saetter sig i traeets porer og kan give mörke striber. Saa brug lyst sandpapier hvis du kan finde det. Slib altid i traeets laengderetning (altid!)

- slib let (det er finér, og du vil ikke ha' hul i det ), men igen og igen, indtil det föles helt glat og silkeagtigt.

- stöv det godt af.

- giv det masser af olie, og i flere omgange. Jeg kan lide at gnubbe olien ind i traeet met en fin skuresvamp (saadan én man bruger til opvasken - men den skal vaere ny! ), det giver en blöd "efterslibning". Pas paa: igen: KUN gnide i traeets laengderetning (og brug for en sikkerheds skyld ogsaa en lys svamp).

- Naar traeet ikke "tager" mere olie, tör det af, igen i flere omgange, og igen i laengderetningen. Jeg bruger groft genbrugskökkenpapir (eller gammeldags, graat genbrugstoiletpapir - findes det overhovedet endnu?! Numser bryder sig ikke om at blive poleret - men det gör teaktrae. )

- naar papiret overhovedet ikke bliver fedtet mere er din fine, fine stol faerdig!

- til dem der laeser dette og gerne vil ha' en blankpoleret overflade: köb nogle billige nylonströmper, rul dem sammer, og polér traeet med dem. Det virker helt fantastisk.

 

Som Gert siger: brug ikke staaluld: det giver ogsaa mörkt stöv, og maaske striber, og desuden kan stöv fraa staaluld ruste - og det ser ikke helt flot ud.

Ergo: lyst sandpapir, helt, helt fint, knofedt, og masser af taalmodighed. Jeg kan godt vaere tre-fire dage om at saette mit spisebord helt i stand. Til gengaeld, hvis du gör det godt i förste omgang, saa er det rigtig nemt at holde.

Og meget, meget flot!

Held og lykke!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis