Opretning af hæk?

Hej Alle!

Min nabo og jeg købte begge vores huse for et par år siden. De er begge dødsbo, så haverne har været forsømte i flere år. Vores grunde ligger forskudt, dvs. hans ligger ca. 75 cm højere end min, med en rimelig stejl skrænt lige i skellet. På min side af skellet står der en hæk, der i mange mange år har stået i skyggen af en masse fyrtræer på hans side af skellet. Det har resulteret i en grim, og skæv hæk, som ser ret så sølle ud. Sidste efterår valgte naboen så at fælde alle træerne, med det resultat at man nu rigtig kan se hvor grim min hæk er 

Derfor er spørgsmålet nu om det kan lade sig gøre at rette den op, og evt. hvordan? Den vender stik syd, så den får masser af lys nu når træerne er væk 

Og hvis I så også kunne fortælle mig hvilken hæk det drejer sig om, så ville det være helt fjong  Jeg er nemlig ret ny i det have halløj 

Jeg har lagt fem billeder her:

\Morten R. Nielsen

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner spirea, har den hvide blomster i klaser?

http://www.juelsminde-planteskole.dk/SpireaRaad.html

Fjern visne grene ved roden, og klip resten ned til 20-30 cm. de skyder fint, om 2 år er den tæt.
Tak for alle svarene :-)

Hvis nu jeg klipper den ned i 20 cm højde, hvornår er det så det bedste tidspunkt at gøre det på?

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

og så husk at give de nedklippede planter lidt gødning at leve af, når væksten er kommet i gang omkring april.

Men var det ikke en overvejelse værd, at sætte noget mere stedsegrønt? Du kommer jo angiveligt godt ud af det med naboen, men dermed jo ikke sagt, at man ønsker at se direkte ind til naboen hele vinterhalvåret og omvendt.  I fællesskab kunne I jo overveje eks. taks, kirsebærlaurbær, liguster eller rhododendron afhængig af jeres temperament og ønsker om pleje eller det modsatte. Hvis I vælger en af de planter, der kan udvikle sig buskagtigt, kan niveauforskellen helt camoufleres. 
Annonce

Jo, vi har godt nok overvejet det, for de kan se lige ind i vores stue når der ikke er blade på hækken. Vi har en liguster hæk over mod en anden nabo, og sådan en har vi overvejet :-)

Hvor længe er den om at vokse op, og hvor meget vil I skyde på at den vil koste at plante på de ca. 15 meter der drejer sig om? :-)

\Morten

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis